Lisa 1. Tekstinäited: ayahuasca tseremoonia kirjeldused
Vastused küsimusele: „Palun kirjeldage, mis toimub
tseremooniaruumis ayahuasca tseremoonia ajal”
·
Inimesed istuvad ringis soovitavalt selg vastu
seina, et oleks mugavam. Meeleolu on pidulik. Shamaan palub inimestel ennast
järjekorras tutvustada ja rääkida oma taotlusest. Siis jagatakse jooki, saab
veel kempsus käia. Siis kustutatakse valgus ja igaüks keskendub endasse. Mingi
aja pärast alustab shamaan laulmist, see aitab. Tseremoonia lõpupoole laulavad
inimesed kaasa.
Teatud aja pärast kuulutab
shamaan tseremoonia lõppenuks ja inimesed lähevad enamati magama.
Vastupidavamad jäävad veel jutustama.
·
... viiakse läbi rituaale ja igal
shamaanil või läbiviijal on oma stiil. Algul on sissejuhatus siis ühine
häälestumine, muusikaline osa, laulmine, endaga kontakti samine, samaani juures
tee joomine, pühitsemine, ja ootamine- protsessi käik….,
rape vajadusel, üleliigse väljutamine, hoolitsemine üksteise eest lõpus või
omaetteolek, jagamine, kallistused, tänu
·
inimesed istuvad või lesivad oma
madratsitel, keskenduvad taotlusele miks nad on kohale tulnud ja jagavad oma
taotlust, manustavad jooki ja lähevad rännakule koos ema ayahuaskaga enda
maailmadesse
·
Kogunenud inimesed tutvustavad endid,
jagavad oma taotlusi, millega nad hakkavad tsermoonia ajal tegelema, siis
tarbitakse ayahuascat, istutakse või lamatakse ja tegeletakse oma taotlusega
·
Tseremoonia toimub tavaliselt öösiti,
algab õhtupoolikul. Kogunetakse kella 18-20 ajal, ’ametlik’
osa algab kella 21-23 ajal. Alguses kogunetakse, suheldakse, otsitakse endale
sobilik koht, kuhu paigutada madrats ning teha mõnus pesa – järgides vajadusel
läbiviija soovitusi (kas tohib lebada või on soovitatud istuda, kuhu panna
ämber ja kuidas jätta kõndimisrajad jmt). Tseremoonia algab reeglina
tutvumisringiga, kus osalejad jagavad, mida nad oma südames ja meeles kaasa on
toonud. Sageli valmistatakse altar, kuhu mõnikord iga osaleja asetab ka omalt
poolt mingi eseme, mis jääb sinna tseremoonia lõpuni. Läbiviija
tutvustab tseremoonia reegleid ja ’kodukorda’, esitatakse täpsustavaid
küsimusi ja selgitusi. Tseremooniat saadab reeglina muusika – reeglina
mängib/laulab läbiviilja, mõnikord kasutatakse salvestusi. Kasutatakse nii traditsioonilisi
Lõuna-Ameerika ayahuasca-tseremooniate laule ja helisid kui ka kaasaegseid
muusikateoseid. Sageli on tseremoonial peale tutvumisringi
sissejuhatav meditatiivne faas, mis aitab rahuneda, ruumi kohale tulla ning
rühma ühesugusesse ’võnkesse’ tuua. Seejärel jagatakse esimene ring
ravimit, milleks osalejad mõnikord käivad ühekaupa läbiviija juures, mõnikord
liigub läbiviija ruumis ringi, ühe inimese juurest teise juurde. Seejärel kõlab
muusika ning igaüks tegeeb reeglina omaenese individuaalse tööga. Ayahuasca
mõju algab umbes tunni aja jooksul. Tseremoonia läbiviija, kel sageli on ka
abilised, liigub ruumis ringi, ning aitab, toetab ja nõustab osalejaid
vastavalt vajadusele ning teisi segamata. Reeglina soovitatakse mitte teiste
tegevusse sekkuda, ning seda ka järgitakse. Suheldakse peamiselt siis, kui
mõnikord on esinenud tantsimist. Teatud aja (1-2-3 tundi) pärast pakub
läbiviija järgmist ringi ayahuascat – nii neile, kellele esimesest kogusest
pole piisanud kui ka neile, kes kogemust intensiivistada soovivad. See võib
tseremoonia käigus toimuda 2-3 korda. Reeglina kuulutatakse 6-8 tunni pärast
tseremoonia lõppenuks, mõnikord jäävad osalejad peale individuaalse töö
lõppemist oma kohtadele puhkama. Sageli tehakse
tseremoonia-järgsel hommikul n-ö ’jagamisring’, kus räägitakse saadud
kogemusest ning tõmmatakse rühmana otsad poolametlikult kokku.
·
Erinevate läbiviijate puhul on see
protsess erinev. Algab protsess sellega, et shamaan kutsub kokku püha ringi ja
siis jagab kõigile ayahuascat. Siis nö algab energia loomine. Tavaliselt
lauldakse tseremoonia ajal väelaule ka. Ausalt öeldes ega ei
teagi mis täpselt toimub J Igaüks on omas protsessis, lubatud on vett
tarbida, soovitatav istuda ja üksteist aidata ei ole vaja. Shamaan toetab
rännakut, toetab kui on halb või keegi kuidagi üleloomulikult käitub või hirmu
tunneb või mida iganes
·
Alguses on ~1h vaikust ja vaikset
laulmist, pillimängu. Järgmised 2-3h on intensiivsemaid pillimängu või
muusikaetteasteid tseremooniameistri poolt ja osalejatelt. Osalejad on
vaikselt, vahest naeravad, oigavad, nutavad, oksendavad.
·
Inimesed istuvad/lamavad ringis. Šamaan
avab tseremoonia ja tervitab kõiki kohale tulnuid. Alguses on püha tubaka ring.
(Indiaani tubakas, mida tõmmatakse ninna) šamaan võib vajalikuks pidada laulda
ja lasta energial end luua. Seejärel kutsutakse osalejad ükshaaval šamaani
juurde, kes valab igaleühele individuaalse doosi. Inimesed istuvad ja
mediteerivad. Šamaan laulab. Vahepeal palvetatakse ja tehakse üheskoos
taotlusi. Kui mõni tund möödub hakkavad inimesed oksendama.
·
Enamus tseremooniaid, milles olen osalenud
algavad shamaani pühitusega. Peruus kasutasime tehnikat enne
tseremooniat teadlikult hingata, panna kehas energiad liikuma.
Tseremooniat juhib shamaan ja teda tavaliselt toetavad abilised. Osalistele
selgitatakse kogunemise tähendust ja meditsiini olemust. Enne ayahuascat puhastatakse inimesi kas
helide, erinevate taimsete lõhnadega või ka tubakaga.
Oluline on kohal olek siin
ja praegu, anda taotlus tseremoonias osalemiseks ja kui jagamisring inimeseni
jõuab saab igaüks oma soove ja taotlusi jagada. Rännak võib toimuda shamaani
laulu saatel või ka helikandjalt tuleval meloodial. Tavaliselt on need
icarosed, iidsed laulud, mis kutsuvad meditsiini vaimu meid ravima. Väga
võimsalt toimivad eukalüpti vihad ja teised instrumendid viimaks meid eemale
kognitiivsest dissonantsist. Sisenemine eetrisse võib olla väga pehme ja kiire
aga võib ka võtta aega ja olla vaevaline, kui keha vajab puhastumist.
·
Ruum on korralikult ettevalmistatud.
Puhas, soe, ehitud, elav tuli, altar oma pühade asjadega.
Osalejatel on igaühel oma
koht, mis on mugav ja turvaline. Juba enne tseremoonia algust luuakse rahustav
ja pingeid maandav õhkkond. Shamaan v tema abiline räägib põhjalikult lahti
toimuma hakkava, ka siis kui on kasvõi ainult 1 uus osaleja – shamaan arvestab
kõigi osalejatega. Ringi käib jutupulk, mis annab igaühele võimaluse ennast
tutvustada, jagada, mid ta tahab ja sõnastada tseremoonial osalemise taotlus.
Shamaan puhastab ja pyhitseb 1haaval kõik osalejad ...
Osalejad käivad 1 haaval shamaani palge ees ja shamaan mõõdab igaühele oma
doosi droogi. Kui kõik on oma jao kätte saanud, siis algab tunde kestev
muusikaline rännak. Mõne aja möödudes saab droogi juurde võtta. Väikesed hape
või santa maria rituaalid on vahepeal suure rituaali sees. Vahel on ka
liikumisi ja tantse. Lõpupoole antakse igaühele lõpusõna, käib ringi jutupulk
ja shamaan lõpetab tseremoonia.
·
Tseremooniad võivad olla
väga erinevad. Enamasti tseremoonia läbiviija laulab ja
mängib mõnda muusikalist instrumenti. Osalejad kas istuvad maas, toolidel või
lamavad madratsitel. Osalejatel võib esineda emotsionaalseid väljapurskeid
(nutt, naer , rappumine, värisemine, ümisemine jne.).
Tavapärane on oksendamine ja selleks on igal osalejal oma ämber. Sage on ka
ühine laulmine ja tantsimine. On olemas abistajad, kes aitavad, kui kellelgi on
vaja abi. Ruum on kas pime, valgustatud küünaldega või võib ka olla täiesti
valgustatud...Võib esineda shamanistlikke tervendamise
seansse
·
Seltskond põnevil inimesi tuleb kokku ja
tutvub üksteisega.
·
Šamaan loob ruumi ja hoiab seda. Toob läbi
muusika ja laulu erinevaid energiad. Vajadusel ravitseb või aitab vaimselt
tseremoonias osalejaid. Osalejad istuvad vaikselt ringis ja kogevad nii hästi
kui võimalik taime õpetusi. Hiljem toimub palvering ja lõpuks arutatakse
üksteise kogemusi.
·
Läbiviijad loovad turvalise õhustiku, kus
erinevate rituaalide abil luuakse meeldiv keskkond. Osalejatele selgitatakse
reegleid, tutvutakse omavahel, avatakse end sellele kogemusele. Shamaan loob
kogu grupiga ühenduse ja hoiab nn silma peal kõigil, kes ruumis viibivad.
Mängitakse pilli, viiakse läbi rituaale.
·
Sügav tseremoonia meistri töö kes juhib ja
reguleerib protsessi. Ruumis on selgelt tunda erinevaid energeetilisi
kvaliteete ja muutusi.
·
Inimesed (15) kogunevad u 1-2 tundi tseremooniaruumi,
leiavad endale kohad (madratsid) ja säevad tekid, padjad paika.
Tseremooniameister tervitab kõiki ja räägib igaühega põgusalt varasemast
kogemusest. Esitatakse taotlused ja eesmärgid, soovid ja mõtted, mida vaja
jagada. Tehakse u 10-minutiline meditatsioon, tõmmatakse vedelat nuusktubakat.
Võetakse esimene ring aktivaatorit. Lastakse mõjuda. Teine ring ayahuaskat.
Madratsile. Soovitatavalt istudes. U 15 minuti jooksul on kuulda esimest
oksendajat. Tseremooniameister mängib pilli (erinevaid) ja laulab, lausub
mantraid. Inimesed on protsessis, on kuulda oigamisi ja häälitsusi, naeru.
Tseremoonia kestab umbkaudu
3-5 tundi esimeste nö virgujatest kuni viimasteni. Mitmed inimesed võtavad
jooksvalt ayahuaskat juurde. Tseremooniameister mängib pidevalt muusikat,
vahepeal on kuni 5 minutilised pausid.
·
Olenevalt traditsioonidest on see väga
erinev, kas isiklik töö, grupi töö; shamanistlik, kristlik, new age jne;
Üldiselt istutakse või lamatakse, laulud loitsud, muusika, keskendumine,
vaikuse hetked, viirukid, ühise ruumi loomine, välja hoidmine, töö, õppimine,
oksendamine, tantsimine, hingamine, tajumine, meelte muutus, visioonide
nägemine, tajude avanemine, ravitsemine jne
·
Tseremooniaid on väga erinevaid –
Ayahuasca kiriku ajal istuvad mehed ja naised erineval poolel ja lauldakse.
Laul hoiab inimest kogu aeg helges paigas. Brasiilia džunglites toimunud
tseremoonial, kus ma ka olen osalenud kohaliku hõimu juures, toimub tseremoonia
välisõhus, samuti koos laulude ja ka tantsuga. Teaduslikel seminaridel
kasutatakse muusikat ning lamatakse pimeduses. Muusika on seal peamine mis
juhib ja paneb muusikalisti koostajale suure vastutuse. Eestis toimuvatel
tseremooniatel šamaan tavaliselt laulab.
·
Tund, kaks enne tseremoonia algust
kogunevad inimesed tavaliselt tseremoonia ruumi. Tihti näen ma väga paljusi
istumas vaikselt ja kirjutamas päevikutesse. Mina ise näiteks istun samuti
vaikselt, räägin vähe ning süvenen oma sisemaailma. Tseremoonia saab alguse kui
tseremoonia läbiviija ehk shaaman avab ringi, mõnikord paludes igalühel öelda
välja oma taotluse eesoleva teekonna jaoks. Alati ei ole valjut taotluste
jagamist, kuid olen üsna kindel, et sellisel juhul inimsed teevad taotlused
endale nagunii. Shamaan õnnistab tavaliselt ka ruumi. Seejärel minnakse ükshaaval
shaamani juurde, et ayahuascat juua. Minu kogemuste kohaselt juuakse kuni 120ml
(see on kõige suurem mis näinud olen) kuid tavaliselt piirduvad kogused 30-60ml
vist. Kui kõik on ära joonud, hakkab shamaan laulma ikaroose ning inimesed kas
istuvad või lamavad tavaliselt ringis (igalühel on lamamisalus, tekk ja padi
ning veepudel). Mõnikord on shamaanitel ka abistajad, kes siis viivad koos
temaga tseremooniat läbi ning laulavad ja mängivad pille. Eranditult
igal tseremoonial kus ma käinud olen inimsed ei räägi üksteisega tseremoonia
ajal (alles lõpus kui jagamise aeg on), kuid kui kellelgi on abi vaja oma
teekonna käigus siis shaman tuleb alati aitama. Shaaman tihti pakub ühte
joogikorda veel nendele kes tunnevad, et selleks vajadust on. Tseremoonia
ruumis on kas täielik pimedus või väheke valgust, sest silmad muutuvad
tundlikuks. Tseremoonia võib kesta mõnest tunnist kuni 8-12 tunnini välja
sõltuvalt DMT tugevusest. Tseremoonias osalejatele on tagatud ämbrid, sest
mõnikord võib oksele ajada. Osalejad ei tohi lahkuda enne kui tseremoonia ring on kinni pandud või
shamaanile on teada antud kui lahkutakse (v.a. wc käimised mis tavaliselt ei
võta väga kaua). Inimesed võivad istuda, lamada, tantsida, nii kuidas neile
endale mugav on. Tseremoonia lõpus võetakse tavaliselt ring kokku (lauldes
õnnistavaid laule või chante). Tihti kui tseremoonia on läbi jääb muusika
õrnalt mängima, inimsed võivad vaikselt rääkida oma vahel, minna magama või
magada omal kohal tseremoonia ruumis. Samuti pakutakse kergesti seeditavaid toite,
näiteks viinamarju, melonit, taimset suppi, teed jne.
·
Kõik istuvad ringis, mati, madratsi vm
pehme asja peal. Šamaan ja tema kaaskond (nt abilised, korraldajad või
muusikud) istuvad koos. Alustatakse ringis jagamisega, igaüks saab kordamööda
välja öelda oma taotluse. Vahel võib kasutusel olla talking
stick vm ese, mida rääkijad ulatavad käest kätte.
Šamaan ütleb mingid
sissejuhatavad sõnad, kutsub appi loodusjõud ja abivaimud, st toetavad jõud,
võib juba laulda mõned laulud. Ükshaaval lähevad kõik ette šamaani juurde ja
saavad kätte oma portsu teed. Olenevalt šamaanist võib näiteks toimuda
eelnevalt salveiga osalejate ülesuitsutamine. Inimesed istuvad oma kohtadele
tagasi, Soovitatav on istuda sirge seljaga, kuid enamus inimesi ei ole selleks
teatud hetkel tseremoonia käigus enam võimelised. Siis
võidakse olla lamavas asendis või poollamavas. Mõned inimesed jäävad
magama. Šamaan laulab oma laule, inimesed laulavad kaasa. Teatud aja pärast
võib olla kordusring nendele, kes veel teed soovivad. Või ka mitu ringi,
olenevalt inimeste soovist ja tee kogusest, mis on olemas. Ruumis on keskel või
šamaani juures altar, kus on šamaani jaoks pühad esemed. Ruum on pime, ainult
küünlavalgus ja põletatakse viirukit. Mõned inimesed võivad ise veel mingit
ainet juurde teha, näiteks rape'd. Teatud hetkel võib šamaan anda
mikrofoni" soovijatele, kes soovib osalejatest või kaaskonnast panustada
lauluga või musitseerida. Tseremoonia lõppeb lõpuringiga, kus jälle kõik saavad
sõna. Kui tseremoonia on lõppenud, hommikul, süüakse
tavaliselt midagi koos, mille osalejad on ise kaasa toonud või mis on
korraldajate poolt olemas.
·
Tseremoonia toimub tavaliselt öösiti,
algab õhtupoolikul. Kogunetakse kella 18-20 ajal, ’ametlik’
osa algab kella 21-23 ajal. Alguses kogunetakse, suheldakse, otsitakse endale
sobilik koht, kuhu paigutada madrats ning teha mõnus pesa – järgides vajadusel
läbiviija soovitusi (kas tohib lebada või on soovitatud istuda, kuhu panna
ämber ja kuidas jätta kõndimisrajad jmt). Tseremoonia algab reeglina
tutvumisringiga, kus osalejad jagavad, mida nad oma südames ja meeles kaasa on
toonud. Sageli valmistatakse altar, kuhu mõnikord iga osaleja asetab ka omalt
poolt mingi eseme, mis jääb sinna tseremoonia lõpuni. Läbiviija
tutvustab tseremoonia reegleid ja ’kodukorda’, esitatakse täpsustavaid
küsimusi ja selgitusi. Tseremooniat saadab reeglina muusika – reeglina
mängib/laulab läbiviija, mõnikord kasutatakse salvestusi. Kasutatakse nii
traditsioonilisi Lõuna-Ameerika ayahuasca-tseremooniate laule ja helisid kui ka
kaasaegseid muusikateoseid. Sageli on tseremoonial peale
tutvumisringi sissejuhatav meditatiivne faas, mis aitab rahuneda, ruumi kohale
tulla ning rühma ühesugusesse ’võnkesse’ tuua. Seejärel jagatakse
esimene ring ravimit, milleks osalejad mõnikord käivad ühekaupa läbiviija
juures, mõnikord liigub läbiviija ruumis ringi, ühe inimese juurest teise
juurde. Seejärel kõlab muusika ning igaüks tegeleb reeglina omaenese
individuaalse tööga. Ayahuasca mõju algab umbes tunni aja jooksul. Tseremoonia
läbiviija, kel sageli on ka abilised, liigub ruumis ringi, ning aitab, toetab
ja nõustab osalejaid vastavalt vajadusele ning teisi segamata. Reeglina
soovitatakse mitte teiste tegevusse sekkuda, ning seda ka järgitakse.
Suheldakse peamiselt siis, kui mõnikord on esinenud tantsimist. Teatud aja
(1-2-3 tundi) pärast pakub läbiviija järgmist ringi ayahuascat – nii neile,
kellele esimesest kogusest pole piisanud kui ka neile, kes kogemust
intensiivistada soovivad. See võib tseremoonia käigus toimuda 2-3 korda.
Reeglina kuulutatakse 6-8 tunni pärast tseremoonia lõppenuks, mõnikord jäävad
osalejad peale individuaalse töö lõppemist oma kohtadele puhkama. Sageli tehakse tseremoonia-järgsel hommikul n-ö ’jagamisring’,
kus räägitakse saadud kogemusest ning tõmmatakse rühmana otsad poolametlikult
kokku.
·
Väga erinevad formaadid. Võin oma
kogemused kolmeks liigitada.
·
Vali klassikaline muusika. Inimesed on
pikali oma asemetel. Tseremoonia läbiviija jälgib kõike toimuvat ja valib
muusikat. Inimesed hakkavad vastavalt vajadusele ja oma sisetundele asemetelt
tõusma ja tantsima.
·
Tseremooniate ülesehitus
võib olla üsna erinev erinevate šamaanidega.
*
Algus alati ja kõigi puhul hilineb
:-)
*
Kas on või ei ole
algusringi, kus igaüks sõnastab oma taotluse.
*
Joogi jagamine - tseremooniad on erinevad.
*
Igaüks läheb kohale ja šamaan või
kohaletulnud muusikute punt laulab icarosid, kutsumis- ja programmeerimislaule.
*
Muusika jätkub, igaüks tegeleb iseendaga
(rändab, kogeb, oksendab, nutab, naerab, karjub, hädaldab, ümiseb, liigub,
jõllitab, magab). Vahepeal on vaikust.
*
Mõni šamaan soosib osalejate tantsimist ja
musitseerimist, mõni teeb ruumi täitsa pimedaks ja käseb pikali püsida.
Omavahel suhtlemine pole soositud, aga on erandeid. Kui keegi jääb hätta, siis
šamaan või tema õpilane aitavad, see on tavaline. Käiakse kempsus ja värsket
õhku hingamas, reeglina ühekaupa.
*
Mingil hetkel pakutakse ayat uuesti või
raped, tubakasegu. On kaks või kolm pakkumiskorda. Mõnel tseremoonial on see
reguleeritud, mõnel käiakse ise tunde järgi lisa küsimas.
*
Šamaan käib või ei käi osalejate vahel
ringi ja ruumist väljas, lehvitatakse mõnd suitsu laiali või lõhna.
*
Lõpetus võib olla eraldi väike tseremoonia
või lihtsalt öeldakse, et nüüd võib magama jääda, šamaan võtab suled peast ja
muusika suunatakse cd-mängijasse.
*
Järgmisel hommikul kas on
või ei ole jagamisringi. Igal juhul pakutakse süüa.