Probleemikirjeldusest tundmatute terminite ja kontseptsioonide väljaselgitamine (I etapp)
Võib öelda, et probleem tundus (mulle isiklikult) nutikalt püstitatud ning sellevõrra uudne. Me osaleme justkui kursusel, kus üheks ülesandeks on sooritada veebipõhises õpikeskkonnas rühmatöö. Rühma ülesandeks on analüüsida ühiselt etteantud juhtumit ning esitada analüüsi kokkuvõte üldisesse foorumisse. Oletame, et oleme sattunud ühte rühma inimestega, kes on väga passiivsed. Läheneb rühmatöö esitamise tähtaeg, kuid meie rühma foorumis valitseb vaikus.Probleemi defineerimine (I etapp)
Illar ägitas (6.11.11) kirjutama isiklikest kogemustest, väites, et probleemi defineerimise asemel ehk piisab ka selle piiritlemisest või määratlemisest.
Probleemi analüüsimine ja võimalikult paljude erinevate selgituste pakkumine (I etapp)
Probleemi selgituste asemel harrastas meie rühm pakkuda usinasti omapoolseid lahendeid.
Maria pakkus oma (6.11.11 postituses) põhjusi, miks tema isiklikult on...
Siinkohal Darja ise lahendusi ei paku, apelleerib vaid Anu pakutud võimalusele passiivsed rühmaliikmed rühmast välja jätta, et anda võimalus aktiivsetel töö lõpuni teha. Darja nimetab seda võimalust väga heaks. Edasi mainib ta, et võib mõelda ka muid lahendusi, eelkõige selliseid, et rühm midagi õpiks antud situatsioonist.
Hilisemas sissekandes Darja siiski pisut täpsustab:
Põhjaliku plaani esitas Maria (6.11.11):
Anu leidis (7.11.11), et rollijaotuse peaks õppejõud jätma rühmaliikmetele ise otsustamiseks. Samas aga leidis, et me saame õppejõuna sellele tähelepanu juhtida. Edasi jagas oma kogemust:
Pakutud selgituste kritiseerimine (I etapp)
Illar (kommentaar):
Minagi olen oma töödega hõivatud. Et ma kipun enamasti isiklikku elu tööga võrreldes tahaplaanile paigutama, siis ripub minu (kui kirjutaja) töö peamiselt sellest,
kuidas kaasõppijate kommentaarid laekuvad. Enasmasti meeldib mulle teha asju pigem esimesel kui viimasel võimalusel. Et aga globaalne trend on vastupidine, siis enamasti
mulle rühmatööd ei meeldigi.
Illar (kommentaar):
Mina pooldaksin mingisugust premeerimist neil puhkudel, kui asjad laabuvad kiiremini kui viimasel minutil. Ka siin kumab läbi väljastpoolt pealesurutud õppejõu antud
tähtaeg. Minul isiklikult on olnud õnn töötada paljude kursuste ja rühmadega, ent seni olen ka mina võtnud õigeaegselt või ennetähtaegselt esitatud töid elementaarsena,
jäänud aga nõutuks puhkudel, kui tähtaeg on möödas ja vastust ikka pole. Kahtlemata võiks ju arrogantselt selliste tegelastega edaspidi mitte tegeledagi. Kummati ei saa aga mööda ka kahest
tõsisest aspektist. Esimene on õppejõu missioonitunne, mis ei luba hellemagi huvi ilmnemise puhul lasta käest võimalust oma teadmisi jagada. Teine aspekt pole just mitte vähem oluline,
ehkki sellest pole moes rääkida — eks otsesemal või kaudsemal määral sõltu õpetaja töötasu õppijate hulgast.
Silmast silma kohtumisele ma liialt ei panustaks. Enamasti ei tule äärmiselt hõivatud isikud sellistel puhkudel kohalegi.
Illar oli Maria mõttearendusega üldjoontes päri, kuid kahtles:
Aga kas probleemõppe üheks kriteeriumiks polnudki rollide jaotamine.
See tähendab, et rolle ei peagi õppejõud jaotama, vaid see peaks toimuma rühmaliikmete omavahelise arutelu tulemusel?
Triin lisas (7.11.11): Rollid jaotavad omavahel alati õppijad. Ja iga uue probleemi puhul on jälle erinev roll.
Õpieesmärkide ja uurimisküsimuste formuleerimine (I etapp)
Edasine ülesannete jaotamine rühmas (I etapp)
Darja (9.11.11) esitas Triini juhiseid abiks võttes uued ülesanded ja tähtajad.
I Rühmade olemus - Darja
II Rühmade dünaamika ehk kuidas rühm liigub ja areneb — Külliki Seppel
III Edukas ja ebaedukas rühm — Illar
IV Õppijate aktiveerimine — milliste meetodite abil rühmadega hakkama saada — Anu Masso ja Maria Tamm
NB! Igaüks võiks oma osa postitada foorummisse reede õhtuks 11.11
Iseseisvalt kogutud info ja vastused uurimisküsimustele (II etapp)
Maria andis ülevaate rühmatöö aktiviseerimise kohta (11.11.11)
Et rühm toimiks:
- igaühe kindel roll grupis ehk teadmine, et lõpptulemuse seisukohast on iga osaleja panus oluline
- ülesannete ja tegevuste jaotus selleks, et grupp oleks pidevalt töös, võiksid olla tegevused ja ülesanded jagatud väiksemateks osadeks.
Sellega kaasneks ka sagedasem suhtlemine ja raporteerimine, mis ei lase tähelepanul hajuda ning nõuab järjepidevat keskendumist etteantud ülesandele.
Passiivsuse vastu:
- võiks üle vaadata rollid grupis (võib-olla rollide ümberjaotamine lahendaks midagi)
- kas ülesanded ja tegevused on eesmärgipärased ja jõukohased? Ehk on vajalik ümbersõnastamine ja jaotamine?
- mõnikord tasub läbi viia nn ajurünnak sellel teemal, mis tundub olevat põhjustanud töö seiskumise. Ajurünnak võib teatud hetkel tõepoolest panna jälle mõtte tööle ning edasi liikuda.
- kas välised motivaatorid on piisavad? [karistus/kiitus]
- sisemine motivatsioon. Võib-olla ootused grupitöö temaatika osas ei lähe kokku, pole piisavalt huvipakkuv. Kuidas saaks grupiliige panustada niiviisi, et see pakuks talle ka sisulist huvi?
Illar arvas (kommentaari korras), et rühmatöö aktiviseerimise osas võiks mõelda ka premeerimisele.
Pean silmas preemiapunktide süsteemi, mitte pelgalt takkakiitmist. Põgusalt on neile ka juba vihjatud.
Teisest küljest näen, et kui rühm on muutunud passiivseks ja selle liikmed näiteks ei sisenegi enam kursusele, ei tule ka ajurünnakust midagi välja. Mida sellisel juhul ette võtta?
Kui rühmatöö ei paku huvi, siis on inimene ilmselt sattunud valesse rühma või valele kursusele. Huvi ei saa vägisi tekitada.
Külli saatis (11.11.11) oma lühiülevaate teemal rühmade dünaamika.
Rühm tähendab kaht või enamat indiviidi, kes on omavahel sotsiaalses suhtes, st kas neid ühendavad ühised uskumused ja väärtused ja/või nad töötavad ühe eesmärgi nimel.
Kuna rühma liikmed suhtlevad omavahel ning mõjutavad üksteist, areneb rühmas välja hulk dünaamilisi protesse, sh normide, rollide, suhtete teke, kuuluvusvajaduse väljakujunemine, sotsiaalne surve jne. Neid protsesse võibki kokkuvõtvalt nimetada rühmadünaamikaks. Rühmadünaamika on rühma eduka toimise aluseks.
Teiselt poolt võib rühma dünaamikana vaadata ka rühma arengu kronoloogiat. Rühma arengus võib näha teatud tüüpilisi käitumismustreid, mis on võimalik jagada erinevatesse etappidesse:
I Esimeses etapis tegeletakse rühma moodustamisega. Otsitakse pealiskaudset kontakti teistega, jälgitakse reaktsioone, näidatakse üles sõltuvust olemasolevatest autoriteetidest. Rühmaliikmed selles faasis on kas üliaktiivsed või pigem apaatsed.
II Teises etapis jaguneb rühm üldjuhul paarideks või kolmikuteks. Liikmed otsivad enesele sarnaseid inimesi ning hakkavad end rohkem avama. Kui see süveneb liialt, võib ”alarühmade” vahel tekkida pingeid.
III Kolmandas etapis keskendutakse eesmärgile. Paarid ja kolmikud avanevad ning otsivad tihedamat kontakti teiste liikmetega. Seatakse paika reeglid ja normid, liikmed võtavad suurema vastutuse oma rühma ja liikmetevaheliste suhete eest, esialgne rühmajuht võib juba kergemalt hinge tõmmata.
IV Neljandas etapis jõutakse korralikult fuktsioneeriva rühmana, kus rühmaliikmed samastavad end rühmaga ning tegutsevad ühise eesmärgi nimel. Iga liige panustab töösse, rühma juhti nähakse samuti rühmaliikmena. Järgitakse rühmas kokkulepitud norme ning avaldatakse kollektiivset survet, et rühm liiguks oma eesmärgi poole. Rühm sõnastab umber oma eesmärgid vastavalt väljastpoolt tulevatele signaalidele, näitab üles iseseisvat tahet eesmärke saavutada. Rühma ellujäämine ning pikaajaline toimimine on tagatud.
Sotsiaalpsühholoogias nimetatakse seda ka forming-storming-norming-performing mudeliks, mille loojaks on Bruce Tuckmann (1965). Ja paistab toimivat ka tänasel päeval.
Illar kritiseeris (vastusena eelmisele) rühmadünaamika käsitlust.
Vähemasti rühmadünaamika seisukohalt langevad esimesed kaks etappi antud juhul uurimuse alt välja.
Ma tahaksin siin eristada rühmade tekkemehhanisme ja juba moodustunud rühma dünaamikat.
Ka moodustunud rühmades võib kõiksugu hädasid ette tulla — need lagunevad, formeeruvad ringi, koosnevad aktiivsematest ja passiivsematest liikmetest.
Ka siin saab laguneda olemasolev rühm, ümberformeerumine aga on rühmaülene mõiste: selleks peab olema kas rühmaväliseid persoone või hulk inimesi,
kes kusagilt teisest rühmast on välja kukkunud, visatud, lahkunud, langenud...
Sõnal "konflikt" on eesti keeles teistsugune tähendus. See tähendab tingimata midagi negatiivset.
Meil tuleb seda sõna rühmadünaamika seisukohalt kasutada üksnes parema puudumisel.
Kummati võin ma oma kogemustest tuua näiteid, kus kursus jagunes mulle teadmata skeemide alusel, ent põhjustatuna minu antud tööülesandest, kenasti 4...5-liikmelisteks rühmadeks, mis töötasid kursuse lõpuni harmoonilises kooskõlas. Ehkki kursus tervikuna moodustas justkui suure rühma, ei tekkinud ka konflikte rühmade vahel. Pigem vastupidi: erinevate rühmade positiivseid kogemusi võeti vastu kiljuva vaimustusega ning vahetati edulisi kogemusi.
Tahtsin sellega rõhutada, et konflikt, ehkki teoorias äärmiselt tähtsale kohale tõstetuna, pole tingimata rühmadünaamika obligatoorne komponent.
Küllike täiendas oma mõtet (13.11.11):
Definitsioonide juurest ettepanekute juurde liikudes, loeksin Tuckmani käsitlusest välja selle, et enne kui passiivsed liikmed automaatselt välja arvate,
peaks selgeks tegema, mis tüüpi rühmaga on tegemist ja millises faasis tõrked tekkisid. St kas tegemist on rühmaga, kes üksteisest midagi ei tea (st faas 1),
mil aktiviseerimiseks oleks vaja ehk alustada soojendus- ja tutvumisülesannetest, mille kaudu rühmaliikmed üksteist ja üksteise iseloomu tundma õpiksid.
Siis kergeneb ka rollijaotus jms ning rühm võib tööle hakata.
Kui aga on tegemist rühmaga, kus liikmed üksteist juba varasemast hästi tunnevad ning on üksteise suhtes ootused ja eelarvamused,
eeldatavasti ka teatav lojaalsus- ja vastutustunne, on tõenäoliselt grupi mittetoimise põhjused sügavamad. Ja siis tuleks rakendada Maria pakutud võimalusi.