Arvutigraafika liigid
Arvutigraafikas v�ib v�lja tuua kaks p�him�tteliselt �erinevat s�steemi: �rastergraafika
ja vektorgraafika.
Rastergraafika
Rastergraafikas
(inglise keeles raster graphics
v�i vahel ka pixel graphics)
koosneb pilt �ksikutest punktidest ehk pikselitest,
milledest iga�ks omab oma v�rvi ja on eraldi t��deldav. Rastergraafikat
kasutatakse digitaliseeritud fotode ja realistlike joonistuste puhul, kuna saab
kasutada v�ga sujuvaid v�rvi�leminekuid ning objektidel ei pea olema selgeid
piirjooni.
Rastergraafika programmid on n�iteks Gimp, Paint,
Adobe Photoshop ja Corel Photo-Paint.
Rastergraafikat kasutatakse: skaneerimisel,
pildit��tluses, graafika loomiseks jne.
Rastergraafika failid on
tavaliselt suuremahulised ja n�uavad seet�ttu arvutilt palju resursse (palju
operatiivm�lu, suur k�vaketas, hea videokaart ja kvaliteetne monitor).
Rastergraafika piltidel on mitu
olulist parameetrit:
�
resolutsioon
ehk punktitihedus (eraldusv�ime),
mida m��detakse pikselite arvuga tolli
kohta, t�his dpi (dots per
inch), levinumad suurused on �75; 100;
150; 200; 300; 400; 600 ja 1200 dpi;
�
suurus
pikselite arvuna (pildi suurus ekraanipikselites). M��t esitatakse
k�ljepikkuste korrutisena j�rgmiselt: laius x k�rgus (n�iteks 600x800);
�
v�rviresolutsioon ehk v�rvigamma (v�rvis�gavus) n�itab,
mitu bitti graafikam�lu on vaja �he piksli v�rvi kirjeldamiseks.
Mida suurem on pildi
v�rvis�gavus, seda kvaliteetsem on pilt, kuid selleks on vaja ka paremat
graafikakaarti ja monitori ning loomulikult on seda suurem pildifail. Kasutatakse
j�rgmisi v�rvis�gavuse standardeid:
1
bitine v�rvigamma |
2
v�rvi (must ja valge) |
2
bitine v�rvigamma |
4
v�rvi (must, valge ja kaks halli) |
4
bitine v�rvigamma |
16
v�rvi v�i halltooni |
8
bitine v�rvigamma |
256
v�rvi |
16
bitine v�rvigamma |
65
536 v�rvi |
24
bitine v�rvigamma |
16
777 216 v�rvi (true color) |
V�rdluseks: inimsilm eristab
umbes 10 miljonit v�rvivarjundit.
Rastergraafika iga kujutise pind,
ka t�iesti valge leht, on ikkagi kaetud selle kujutise m��tmele ja
eraldusv�imele vastava arvu pikselitega. Mistahes rastergraafika kujutisega
tegelemine t�hendab tegelikult selle kujutise pinnal asuvate pikselite v�rvuse
muutmist. Seega rastergraafika faili maht
ei s�ltu sellest, mis on pildil kujutatud ja kas ta on must, valge v�i
v�rviline vaid s�ltub eelpool toodud
parameetritest: resolutsioonist,
pildipinna m��tmetest, v�rvis�gavusest ning lisaks pildi
salvestamisel kasutatavast formaadist ja rakendatavast kompressiooniastmest st meetodist,
kuidas on pilt pakitud
Soovitusi rastergraafika t��tlemiseks
Rastergraafika pildid on
arvutiekraanil alati pisut sakilised, kuna ekraani resolutsioon pole kuigi
suur. Peamised puudused t��s rastergraafika piltidega tulevad v�lja siis, kui
tegeletakse skaleerimise (scaling ehk suurendamine/v�hendamine) ja
p��ramisega (rotation). Ideaalne on, kui rastergraafika elemendid on
loodud selles suuruses, millega neid kasutada soovitakse.
Kui rastergraafika pilti
suurendada n�iteks 200%, siis keskmine programm asendab iga pikseli kahe
pikseliga, mis muudab pildi palju sakilisemaks. Vastupidisel juhul, kui pilti
v�hendada 50%, siis tuleb osa pikseleid �ra kaotada (k�rvuti olevad pikselid
liidetakse �heks).
J�rgmisel lehel on keskel n�ha
originaalsuuruses rastergraafika pilt, resolutsiooniga 70 dpi, millest kahel
pool on skaleeritud koopiad, paremal 50% ja vasakul 200%.
V�hendamisel on parimad
skaleerimisvariandid need, mis saadakse 100% jagamisel paarisarvuga, n�iteks
50% ja 25%, millede korral "visatakse �ra" iga teine v�i iga neljas
piksel. Valides 77% anname me arvutile �lesande, mis toob kindlasti kaasa
tehislikkuse probleemi (kujutise loomulikkus kaob).Suurendamisel saab tekkivaid
sakilisi ��ri ise k�sitsi kohendada lisades ja kustutades sobivates kohtades
vajalikke pikseleid. On olemas ka programme, mis kasutavad skaleerimisel
keerukamat interpolatsioonimeetodit, mis annab juba tunduvalt siledama
tulemuse.
Enamus rastergraafikat t��tlevaid
programme lubavad jooni ja teisi geomeetrilisi kujundeid joonistada ja p��rata
mistahes nurga all. Probleem on selles, et kujundite servad, mis on ilusad horisontaal-
ning vertikaalsuunas, muutuvad praktiliselt igasuguse nurga all sakiliseks.
Kui Teil on tarvis rastergraafika
pildil v�hendada nii resolutsiooni kui ka v�rvigammat, siis sooritage alati
enne resolutsiooni muutmine ning alles seej�rel v�rvigamma muutmine. P�hjendus
seisneb selles, et resolutsiooni v�hendamisega (aga ka pildi v�iksemaks
skaleerimisel) l�heb osa pikseleid kaduma ning sellega tavaliselt kaob ka
mingisugune osa v�rve. Kui alles n��d v�rvigammat v�hendada, j��b meil
l�ppkokkuv�ttes rohkem erinevaid v�rve j�rele ning kujutis loomulikum.
Samasugune p�him�te kehtib ka pildist mingi osa v�ljal�ikamisel (crop):
enne l�ige, siis v�rvigamma muutus.
Vektorgraafika
Vektorgraafika (vector graphic) ehk objekt-orienteeritud
graafika on graafiliste objektide, nagu jooned, kaared, ringid
ja ristk�likud, esitlusviis matemaatiliste valemite abil (n�iteks ringi
loomiseks on vaja teada tema keskpunkti koordinaate, raadiust ja v�rvi). Objektide selline
kirjeldamine v�imaldab nendega vabamalt manipuleerida. N�iteks saab objekte
�ksteise peale asetada ja ikkagi neid eraldi muuta (rastergraafika puhul v�ib
selline �lesanne v�ga raskeks osutuda). Vektorgraafikaga loodud kujutiste
kuvamine v�i v�ljatr�kk tuleb kvaliteetsem kui rastergraafika korral. Mida
suurem on kuvari v�i printeri lahutusv�ime, seda teravam paistab taoline
kujutis.
Vektorgraafika programmid on n�iteks Adobe
Illustrator, Corel Draw, Freehand ja Open Office�i alla kuuluv Draw.
Vektorgraafikat kasutatakse:
Vektorgraafika eelised:
Vektorgraafika puuduseks
on see, et suhteliselt raske on luua realistlikku kujutist. Mida realistlikumat
kujutist soovitakse luua, seda rohkem objekte selleks vajatakse. Sellep�rast ei
saa vektorgraafikat kasutada fotode kodeerimiseks. Kui seda aga �ritada, on
l�ppresultaadi maht suurem kui pikselgraafikas sama pildi kodeerimine.
Levinumad pildifaili formaadid
BMP
(Bitmap) failiformaadist on saanud
Microsoft Windowsis kasutatav standard failiformaat. Esmakordselt ilmus see
koos Windows 3.0-ga ja seda toetavad k�ik Windowsi programmid (seejuures m�ni
programm ainult seda tunnistabki).
Enamus
Windowsi BMP faile ei kasuta pakkimist ja seet�ttu on saadav fail v�ga suure
mahuga. On oluline r�hutada, et internetti ei tasu kunagi panna �les selles
formaadis olevaid faile, sest nende allalaadimiseks kulub liiga palju aega,
kuna failid on suured. Eriti annab see end tunda aeglaste modemite kasutamise
korral.
BMP
failid v�ivad kasutada 1- 24 bitist v�rvigammat.
BMP faile on v�imalik salvestada 16
ja 256 v�rvitooni kasutava graafika puhul ka pakitud kujule. Selleks on olemas
Windowsi RLE (Run-Length Encoded) formaat. RLE formaadi peamisteks
kasutusaladeks on pakitud taustade v�i Windowsi k�ivitamisel kuvatava logo
tegemine. Samas ei ole k�ik programmid v�imelised pakitud BMP faile avama
(n�iteks Windowsi Paintbrush).
BMP
formaadis oleva faili laiendiks on .bmp, m�nikord ka .dib.
JPEG
(Joint Photographic Experts Group)
formaadi n�ol on tegemist nn. pildi kadudega
pakkimisega, mis t�hendab seda, et
mingi osa andmetest l�heb t��tluse k�igus kaduma.
JPEG
pakkimise idee seisneb selles, et teatud maalt ei ole inimsilm enam v�imeline
eristama v�rvitoonide vahesid. Nii on v�imalik v�hendada kasutatava v�rvipaleti
suurust (st v�hendada erinevaid kasutatavaid v�rvitoone), kattes omavahel
k�llalt sarnased toonid �hesuguse tooniga. Tulemuseks saame palju v�iksema
faili.
V�ib
arvestada, et parema pakkimistulemuse saadakse piltide puhul, millel on v�he
elemente ja v�he erinevaid v�rve. Kui pilt on v�ga kirju, sisaldades v�ga palju
v�ikseid elemente, ei ole pakkimistulemus nii hea ning v�ib m�rgata m�ningat
pildikvaliteedi langust.
JPEG
faili loomisel on tavaliselt v�imalik valida, kui hea kvaliteediga pilti Te
soovite tulemuseks saada (mida k�rgem kvaliteet, sada mahukam fail ja seda
pikem allalaadimisaeg ning vastupidi). Kvaliteeti saab kasutaja m��rata
skaalal, mis kuvatakse tavaliselt salvestusdialoogis.
Pakkimise parameetriteks on skaalad 7:1 kuni 50:1 ning
see on s�mmeetriline, mis t�hendab, et pakkimiseks ja lahti pakkimiseks kulub
sama arv operatsioone ja sellet�ttu ka sama palju aega.
JPEG-formaati
v�iks teatud m�ttes nimetada l�ppformaadiks, kuna selles formaadis olevaid
pilte t��delda ei tasu, sest igal salvestusel toimub kadudega pakkimine. Kui Te
soovite pilti t��delda, tehke seda mingis muus formaadis ning kui k�ik on
valmis, alles siis salvestage t�� JPEG formaati.
JPEG
formaadis pilte saab salvestada nii, et neid kuvatakse j�rk-j�rgult, j�rjest
paraneva kvaliteediga (udune eelvaate pilt saabub kasutajale peaaegu koheselt).
JPEG
faili laiendiks on .jpg.
GIF (Graphics Interchange Format) on
patenteeritud pakkimisformaat (omanikeks CompuServe ja Unisys).
GIF
kasutab nn kadudeta pakkimist, mis t�hendab, et pildi
salvestamisel ei kaotata mingeid andmeid. GIF pakkimise idee seisneb selles, et
pakkimisel kasutatakse sama tooni alade kirjeldamiseks spetsiaalset kompaktset
koodi, mist�ttu faili suurus v�heneb tunduvalt.
Teine
oluline asi GIF formaadi juures on, et kasutatakse kuni 256st v�rvist koosnevat
v�rvipaletti (v�rvipalett kajastab k�iki pildil kasutatud v�rvitoone).
�lej��nud toonid kaotatakse �ra.
Osad pildit��tlusprogrammid
v�imaldavad kasutada pildit��tlusel sellist abivahendit nagu �dithering�,
mis lubab kasutajal m��rata, millist v�rvitooni tuleb hoida suurima visuaalse
kvaliteediga. Samas teeb see faili suuremaks (mida v�hem on v�rve paletis, seda
v�iksema pildifaili me saame).
Faili salvestamisel GIF formaati on
v�imalik valida omadus �Interlace�, mis t�hendab, et pilt laetakse
brauseriaknasse kohe, aga algul udusena ning sedam��da kuidas info kohale
j�uab, see j�rjest selgineb.
GIF
formaadis pildil v�ib olla l�bipaistvaid piirkordi (omadus �Transparent�)
(n�iteks pildi taust) ning mitmeid erinevaid kihte, mida k�sitletakse
kaadritena ning mis paistavad l�bi l�bipaistvatest aladest.
Kui
soovite luua animatsioone, tuleb samuti otsustada selle formaadi kasuks.
GIF
formaadis faili laiendiks on .gif.
PNG
(Portable Network Graphics) on GIF
formaadi edasiarendus ja kuna ta on tasuta (patendivaba), siis oodatakse selle
formaadi tulevikult palju.
PNG
salvestamisel kasutatakse kadudeta
pakkimismeetodit.
Sarnaselt
GIF formaadile v�ib ka PNG formaadis pilt olla l�bipaistvate osadega. Kuid
erinevalt GIFist, kus v�rv saab olla kas 100% l�bipaistev v�i 100%
l�bipaistmatu, ilma vahepealsete v�imalusteta, pakub PNG v�imalust iga
v�rvitooni puhul eraldi m��rata l�bipaistvuse astme (0-255). See v�imaldab luua
rohkem ja v�hem l�bipaistvate aladega pilte. PNG
formaat toetab kuni 48 bitist v�rvis�gavust.
PNG
ei v�imalda luua animatsioone (animeeritud pilte). Soovijad saavad selleks
otstarbeks kasutada MNG (Multiple-imageNetworkGraphics) formaati.
TIFF
(Tagged Image File Format) formaat
t��tati v�lja Microsofti ja Aldus Corporationi poolt kui sobiv meetod bitmap failide hoidmiseks. Formaati
toetavad enamus graafikaprogramme.
TIFF
formaadis failid v�ivad olla nii pakitud (kadudeta pakkimine) kui pakkimata
kujul. Pakitud formaat annab p�ris hea tulemuse faili mahu v�iksemaks
muutmisel, samas ei pruugi k�ik, eriti vanemad, graafikaprogrammid suuta
pakitud TIFFidega t��d teha (kasutavad TIFF formaadi vanemaid versioone).
TIFF
formaadis olevate failide laiendiks on .tif .
TIFF failid v�ivad olla monokroomses, 16 v�rvi, 256 v�rvi, 16 hallskaala tooni, 256 hallskaala tooni v�i 24-bitises true color s�steemis.
Universaalsed formaadid lubavad salvestada
nii raster kui vektorgraafikat. Tuntumateks on PS, EPS, ja PDF.
Universaalsetes formaatides salvestatud faile on v�imalik avada enamikes
graafikaprogrammides.
V�rvis�steem
V�rvis�steem (v�rvimudel) on s�steem, mille abil saab v�ikesest
arvust algv�rvidest luua �lej��nud v�rvid. On kaks tuntumat v�rvis�steemi:
RGB on aditiivne
v�rvis�steem. Kujutis tekib punase, rohelise ja sinise valguse segamisel
(liitmisel).
P�hiv�rvused on:
�
R � Red (punane)
�
G � Green (roheline)
�
B � Blue (sinine)
N�ited kasutusaladest: televiisori ekraan, arvuti
monitor; ka sk�nnerid kasutavad RGB v�rvimudelit.
Kui liita kokku p�hiv�rvid punane, roheline ja sinine,
on tulemuseks valge v�rv. Kui valgust �ldse ei ole, on tulemuseks must v�rv.
CMY(K) on
subtraktiivne v�rvis�steem. Sobiv
v�rvus tekib erinevate v�rvikoguste segamisega valgel paberil. Need v�rvid
peegeldavad teatud v�rvusi ja absorbeerivad teisi. �CMY(K) v�rvimudelit kasutatakse tr�kit��stuses ja v�rviprinterites.
P�hiv�rvused on:
Selle v�rvis�steemi korral peaks
teoreetiliselt saama p�hiv�rvide koostoimel musta v�rv. Praktikas s�ltub
saadava musta v�rvi kvaliteet kasutavatest tr�kiv�rvidest ja tr�kkimise
protsessist ning tegelikult annavad need kolm v�rvi tulemuseks tooni, mida
inglise keeles nimetatakse muddy brown
ehk siis mudane pruun. Seega v�rvis�steemi t�iustamiseks lisatakse neljandaks
v�rviks must (black), mida
nimetatakse antud s�steemi v�tmev�rviks (key).
Selle s�na esit�hest tuleneb ka lisatud t�ht K. Must v�rv aitab kergemini luua neutraalseid halle ja tumedaid
toone.
V�rviring
Seoseid kolme erineva
p�hivalguse (RGB) ja kolme p�hiv�rvi (CMY) vahel saab piltlikult kujutada
allpool toodud v�rviringi abil. N�iteks magenta saab tekitada
tema kahe naaberv�rvuse red ja blue segunemisel. Yellow ja
cyan annavad segunedes rohelise (green).Kahte v�rvust, mille
liitudes tekib valge v�rvus, nimetatakse teineteise suhtes t�iendv�rvusteks.
V�rviringil asuvad t�iendv�rvused vastakuti ja on �hendatud mustade nooltega.
Kui n�iteks foto printimisel selgub, et see on
liiga roheline, aitab magenta lisamine. Punase saab eredamaks cyan
v�rvust v�hendades jne.