REKLAAMIPSÜHHOLOOGIA


SOPH 00.067

AINEPROGRAMM JA KONSPEKT

Sisu lühikirjeldus: kursus annab psühholoogiakeskse ülevaate reklaami olemusest ja avaldumisvormidest ning tutvustab psühholoogia seaduspärasuste avaldumist ja kasutamist reklaamivallas. Kursuse eesmärk on anda sissejuhatav ülevaade reklaamipsühholoogiast ning õpetada analüüsima ja koostama mõjustavat sõnumit.

Aine kood: SOPH. 00.067

Aine maht: 2 ainepunkti. 20h auditoorset tööd, 60h iseseisvat tööd (kirjanduse lugemine, kirjaliku töö koostamine, suunatud internetipõhine õpe).

Nõuded:Eksami edukaks sooritamiseks on vajalik T. Bachmanni "Reklaamipsühholoogia" läbitöötamine. Eksam on kirjalik ja koosneb valikvastustega küsimustest (põhimõistete tundmine, faktiteadmised; väike osakaal) ja vabavastustega küsimustest (oskus arutleda, analüüsida ning sünteesida; suur osakaal). Nõutav on ühe kirjaliku töö koostamine (min 5 lk tekstiosa). Kirjalikuks tööks sobib reklaami(de) analüüs (näiteks "Ebaõnnestunud trükireklaam", "Kellele müüakse Eestis pesumasinat?" vms) või referaat/ essee reklaamipsühholoogiaga seotud teemal (näiteks "Reklaamikeele spetsiifika", "Reklaamieetika Eestis - olevik või tulevik", "Reklaam kui manipulatsioon" vms). 10 parima kirjaliku töö autori lõpphinne paraneb 15%. Suulise ettekande tegemine (võib olla kirjaliku töö põhjal) kirjalike tööde arutelul tõstab lõpphinnet samuti 20%. Maksimaalne punktilisa mõlema tingimuse täitmisel on 20%.

Sihtrühm: Eelteadmised reklaamist ja psühholoogiast tulevad kasuks, kuid pole hädavajalikud.

Läbiviija: MSc (psühholoogia) Raivo Valk

Toimumine: loengud ja seminarid toimuvad järgmiselt:
 
 
 
Aeg
Sisu
Soovitav tutvuda
10.02. 

16.15-19.45

Reklaami vägi ja võimalused 
  • Reklaami mõju ja roll.
  • Mõjustamispsühholoogia võtted reklaamis.
09.03. 

12.15-15.45

Reklaami tajumine
  • Tähelepanu ja mäluprotsessid.
  • Trükireklaamide analüüs ja hindamine. 
07.04. 

16.15-19.45

Kuidas võiks teha reklaami?
  • Tarbijakäitumine. 
  • Reklaamistrateegiad. 
  • Reklaamikampaania kavandamine. 
05.05.2001

14.15-17.45

Reklaami piirangud.
  • Reklaamitegevuse õiguslik ja eetiline regulatsioon.
Kuidas tehakse reklaami?
  • Pilguheit reklaamitöö köögipoolele. 

 
03.06.2001

12.15-15.45

Kursuse kokkuvõte
  • Kirjalike tööde arutelu 
  • Eksam.
  • põhiõpik, materjalid kursuse kaustast ja konspekt
16.06.2001

14.15-15.45

Kursuse kokkuvõte
  • 2. võimalus eksami tegemiseks.
  • põhiõpik, materjalid kursuse kaustast ja konspekt

Põhiõpik:

1. Bachmann, T. (1994). Reklaamipsühholoogia. Tallinn: Kontuur Disain.

Lisamaterjalid:

1. Belch, G. E. ja Belch, M. A. (1998). Advertising and Promotion (4. Edition). Irwin/McGraw-Hill.

2. Priimä gi, L. (1998). Reklaamikunst. BNS Kirjastus OÜ .

3. Roose, N. (1996). Reklaam turunduses. Tartu Ülikooli majandusteaduskond. Tartu Ülikooli Kirjastus.

4. Vihalem, A. (1996). Marketing. Hind, müük, reklaam. Külim.

Valik reklaamiga seotud internetiaadresse:

  1. http://advertising.utexas.edu/world (võimas reklaamivärav)
  2. http://ad-rag.com (sisukas reklaamiteemaline lehekülg)
  3. http://scriptorium.lib.duke.edu:80/adaccess (vanade reklaamide kogu)
Valik reklaamiga seotud artikleid internetis:
  • http://www.uiowa.edu/~commstud/resources/adtexts.html
  • http://www.aber.ac.uk/media/Sections/advert.html
  • http://www.popcultures.com/articles/advertising.htm

  •  

    Reklaam ja reklaamipsühholoogia



     

    Reklaami on defineeritud kui identifitseeritud tellija poolt kinni makstud mitteisiklikku kommunikatsiooni läbi massimeedia, et veenda või mõjutada mingit auditooriumit.

    Reklaami akadeemiliste definitsioonide ühisosa:

    1995. a suurimad reklaamikulutused USA-s (miljonites $)
     
     
    Procter & Gamble Co. 2 777
    Philip Morris Cos. 2 576
    General Motors Corp.  2 046
    Time Warner 1 307
    Walt Disney Co. 1 296

    Super Bowli vaheaajal näidatud reklaami minutihind oli näiteks 1998. a 2,6 miljonit $. Reklaamikulutused maksab lõppkokkuvõttes kinni tarbija.

            Pole massipublikut - elustiilid on heterogeensed, nii ka tarbimismustrid ja meedia kasutamine. Reklaamimisega on seotud 4 osapoolt: Reklaami liigitusi Margiteadvus on seda tugevam, mida rohkem tekib mälus seoseid reklaamitava margi ja muude tunnetuselementise vahel. Reklaamipsühholoogia

    Reklaamil on edu üksnes siis, kui arvestatakse tarbija psühholoogiat. Inimese tarbimiskäitumine ei olene mitte niivõrd reklaamitava tegelikest omadustest, vaid sellest, kuidas ta neid tajub. Reklaamipsühholoogia on rakenduslik-teoreetiline psühholoogia haru, kus käsitletakse üldisi psühholoogia seaduspärasusi inimese kui reklaami vastuvõtja käitumise analüüsimiseks ja ennustamiseks.

    Reklaamipsühholoogia peateemad

    Reklaam ja turundus

    Kaup tuleb toimetada kliendini nii informatiivselt kui füüsliselt. Reklaami põhiroll turunduses on teadvustada võimalikule ostjale, et tema vajaduste ja soovide rahuldamiseks on turul olemas vastav kaup/teenus ning meelitada ostja niikaugele, et ta kaubaga tutvuks. Reklaam on kindlapiiriline edustustegevuse liik. Reklaami eeliseid teiste turundusvõtete ees:

    Müügiedustus on tegevus, mille abil püütakse lühiajaliselt tõsta kauba väärtust ostja silmis (allahindlused perioodiks; moedemonstratsioon jne). Ürituste mõju ilmneb peaaegu kohe ja need on seetõttu jaekaupmeeste hulgas hinnatud. Müügiedustuse eesmärgiks on tuua tarbija kauba juurde. 1996. a. kulutati USA-s 174 miljardit $ reklaamile ning 200 miljardit $ müügiedustusele (nänn, allahindlused, võistlused, kupongid).

    Otseturundus. Sõnumi/kauba toimetamine otse kliendile.

    Isiklik müük - ostja ja müüja vahel toimub isiklik kontakt. Passiivne müük - põhinõue, et müüja peab olema õigel ajal õiges kohas, et rahuldada ostja soove. Aktiivne müük on suunatud tellimuse vahetule kättesaamisele (näiteks telefonimüük).

    Avalikkussuhete eesmärgiks on tekitada mitteametlikke hästiütlemisi kaupade ja teenuste kohta.

    Kogu edustustegevuse laia skaalat on hakatud nimetamaintegreeritud turunduskommunikatsiooniks.
     
     

    Reklaami ajalugu


    Reklaam on sama vana kui tsivilisatsioon või kaubandus, sest ostjate ja müüjate kokkutoomine on olnud aktuaalne igal ajajärgul.

    Varane reklaamilugu

    Reklaam levis seda enam, mida pikemaks muutus vahemaa tootjate ja tarbijate vahel. Varaseim teadaolev teade reklaamist pärneb Babülooniast, kust leitud umbes 5000 aasata vanusele savitahvlile oli kirjutatud teade määrdemeistri kohta. Babüloonia meremeestel oli tavaks süüdta tulesid, et nii märku anda saabunud kaubalaadungitest. Kreekas oli tähtsate teadete edasiandmine usaldatud nn "linnahõikujaile", kes andsid valjuhäälselt teada linna saabunud laevadest ning veini- ja vürtsilaadungitest. Linnahõikujad tegutsesid kaupmeeste teenistuses ja karjusid kaupade hindu. Linnahõikujatest said hiljem esimesed avalike teadete edastajad, kelle teeneid kasutati mitmel pool Euroopas paljude sajandite jooksul. Termin "reklaam" pärineb ladinakeelsest sõnast reclamare, mis tähendab vastu hõikama.

    Pompei varemetest on leitud poodides pakutavat kaupa reklaamivaid terrakotatahvleid. Kintsurivi kujutav tahvel seisis lihuniku uksel, saapakujutis kingseppmeistri poekesel ning piitsa saava poisi pilt tähistas kooli. Mitmesuguseid ameteid sümboliseerivad embleemid hakkasid levima 15. sajandil. Välireklaam on osutunud üheks vastupidavamaks ja vanimaks reklaamivormiks. Elanud üle Rooma impeeriumi languse, leidis see uue väljendusvormi 17. ja 18. sajandi kõrtsiinterjööris. Kuna kirjaoskus oli vähelevinud, üritasid joomakohad üksteist meeldajäävamate siltidega üle trumbata.

    1614. a võeti Inglismaal vastu üks esimesi reklaami reguleerivaid seadusi, mis keelas majaseinast üle 8 jala eenduvad reklaamid. Seaduse vastuvõtmine oli ajendatud asjaolust, et suured ja rasked reklaamid olid lõhkunud juba küllaldaselt majafassaade.

    Trükikunsti periood

    Ümbertõstetavate tähtedega trükipressi leiutamine Johann Gutenbergi poolt (alustas katsetusi 1438. a) andis kirjasõna levikule varemnägematu ulatuse. Tekkisid ajalehed - senini üks populaarsemaid reklaamikanaleid. Umbes 40 aastat peale leiutist läks William Caxton ajalukku sellega, et trükkis esimese inglisekeelse reklaami. Teadaanne, mis kleebiti kirikute ustele sisaldas teavet vaimuliku tegevuse kohta lihavõtteajal. Esimene inimestele jaotamiseks mõeldud reklaamteade nägi ilmavalgust Saksamaal 1525. a. Sellel ülistati üht järjekordset imerohtu.1631a. hakati Prantsusmaal vä lja andma ajalehte Gazette, milles oli oma kohta ka reklaamkuulutustel. Paar aastat varem oli Pariisis registreeritud esimene reklaamiagentuur, mida tähistas praegu tarkusesümbolina tuntud kukk.

    Õitsele puhkes reklaam täies hiilguses 19. sajandil. Hakati rajama kuulutustulpasid. 1846. a. alustas tegevust esimene reklaamiagentuur USA-s, mis pakkus reklaampindu. Fotograafia sünnipäevaks peetakse aastat 1839.

    1890. a. pandi alus mitmevärvilise reklaamplakati arenguks. 1895. a leiutati kino. Eetrilevi algust võib dateerida 1897. a, mil Guglielmo Marconi patenteeris raadiotelegraafi. Esimene raadioseanss üle-Atlandi (3600 km) viidi läbi 1901. a. Esimene raadioreklaam läks eetrisse aga alles 1928. a. USA-s. 1899 viidi läbi esimene üle 1 milj $ maksnud reklaamikampaania, mille National Biscuit Company tellimusel viis läbi N.W. Ayer & Son.

    20. sajand

    Sajandivahetusel kujunes reklaam eraldi tööstusharuks, sest tootjad ja tarbijad kaugenesid teineteisest nii psühholoogilises kui geograafilises plaanis.

    1900-1920 proovireisijate ajastu. Trükireklaamis oli valdav vastuvaidlemist mitte salliv, autoriteedile rajatud stiil. Hakati uurima reklaami mõju ja tagasisidevõimalusi. Ilmusid esimesed kupongireklaamid.

    1920-1930 raadioreklaami sünd ja reklaamiuuringute teke (Georg Gallup). Ülikoolide õppekavadesse ilmusid sotsiaalpsühholoogia ja tarbijakäitumise kursused.

    1940-1950 "ärme oleme halvemad" ja "mina ka" stiil; USP.

    1950-60 telereklaami areng; imagoreklaam - tooteisiksus mida kaup sümboliseerib. Freudistlik suund - püüti sümbolite kaudu mõjustada alateadvust, käivitada instinkte.

    1970 positsioneerimise - leida positsioon ideaalile võimalikult lähedal ja võistlejatest võimalikult kaugel; individualism ja eristumine (7 Up kui "mitte-Coca").

    1980 "mina"ajastu - apelleerimine eneseteadvusele, enese eest seismisele.

    1990 üht tüüpi kaupade kvaliteedi ühtlustumine; kauba kadu reklaamist (eriti plakatireklaamil); reklaam tungib uutesse sfääridesse peale kaubanduse.

    2000 - ..... internetireklaami võidukäik, integreeritud turunduskommunikatsioon.
     

    Reklaamsõnumi ülesehitus


    Pealkiri

    Loetakse tavaliselt esimesena. Peab välja valima sihtrühma, suunab põhiteksti juurde.

    Viis korda rohkem inimesi loeb läbi pealkirja kui põhiteksti (David Ogilvy).

    Liigid:

    Reklaam peab toimima nii kiiresti kui aeglaselt lugedes. Alapealkiri võimendab ja täpsustab pealkirjas toodut.

    Põhitekst

    Lühijutustus, mis räägib pakkumise loo. Peab olema kampaania mõtte kandjaks. Kuidas toode/teenus saab rahuldada tarbija vajadusi.

    1. Rõhutage peamist ideed.

    2. Valige sobiv tooteruum.

    3. Rõhutage olulisemat kasu/eelist.

    4. Hoidke margi nimi esiplaanil.

    5. Tekst olgu tihe ja risuvaba.

    6. Toetage pildiga.

    Otseütlev ja faktiküllane tekst sobib tehnikakaupade reklaamiks. Dialoog-monoloog lisab usutavust. Mõjub vaid siis, kui on läbinisti huvitav.

    William Bernbach: ?Tõde pole tõde niikaua, kui inimesed sind ei usu. Nad ei saagi sind uskuda, kui nad ei tea, mida sa ütled. Nad ei saa teada, mida sa ütled, kui nad sind ei kuula ja nad ei kuula sind, kui sa ei räägi huvitavalt. Ja sa pole huvitav, kui sa ei ütle asju värskelt, originaalselt ja kujundirikkalt.?

    Slogan

    Loosung on justkui vana hea sõber, mis jääb muutumatuks aastateks. Edukas on firma, kelle loosung on inimestel peas. Asub sageli logo lähedal. Ütleb toote olemasolu mõtte meeldejääval viisil.

    Visuaal

    Raadioreklaami analoog audiorida, loob heli vahendusel teatud kujutluse, pilt moodustub vaimusilmas. Visuaal ilmestab lugu, mida reklaamteade jutustab.

    Peab lisaks:

    Foto aitab tõsta usutavust, toob realismi. Vaataja justkui osaleks sündmusel. Must-valge näib dokumentaalsem. Värvid tõmbavad tähelepanu ja tagavad parema mäletamise. Sobiv, kui kaup ise on kaunis. Joonis võimaldab liikuda ajas või kui on tarvis rõhutada erilist elegantsi ja stiili.

    Visuaalide liigid

    Kontrastiefekt: kui visuaal on mahe, siis tekst olgu provotseeriv. Ära hüüa kaks korda!

    Isegi kui on kiusatus panna sisse palju häid ideid ei tule see reklaamile kasuks. Reklaam peab olema selge.

    Logo

    Eriliselt kujundatud firma/toote nimi, on enamasti ka firmamärgiks. On juriidiliselt allkirja õigused. Märk üheaegselt mitmes rollis - Bayerische Motorenwerke - on firmamärk, logo, kaubamärk ja firmanimi.

    Kaubamärk (Lanham /trade-Mark Act (1947) on "ükskõik milline, sõna, nimi või sümbol, vahend või nende kombinatsioon, mille on kohandanud ja mida kasutab tootja või müüja identifitseerimaks oma toodet ja eristamaks seda teiste poolt valmistatud toodetest." Kaubamärgiks olekut tähistab Registred, TM või R. Registreeritud kaubamärgi omanik võib pöörduda kohtusse, kui kaubamärki hakkab kasutama keegi teine. Paradoksaalsel moel võib reklaamiedu tähendada kaubamärgi hingusele minekut. Kaubamärk muutub üldmõisteks. Surnud (üldmõisteks muutunud) kaubamärgid on yo-yo, tsellofaan, cornflakes, linoleum, lanoliin, eskalaator, termos.

    Reklaamikanalite iseloomustus


    Reklaamikanalite valik oluline:

    Kauba eripära väljatoomise ja päraljõudmise tagab TV, suure sageduse raadio, selektiivsuse ajakirjad.
     
     
    Meedia
    Eelised
    Puudused
    Televisioon
    • hea katmine (masstoodang ja universaalkaubad) 
    • liikumise ja heli mõju 
    • kõrge prestiizh 
    • on usutav (näitlik) 
    • madal vaatajani jõudmise hind 
    • äratab tähelepanu 
    • soodne imagokujundaja 
    • küsitav selektiivsus 
    • lühike sõnumi eluiga 
    • suur kogumaksumus (klipp+eetriaeg)
    • ei saa kerida
    • madal osalusmäär 
    • pealetükkiv 
    • naabersaadete mõjud 
    Raadio
    • hea katmine 
    • madal tootmise ja vaatajani jõudmise hind 
    • paindlikkus 
    • vahetu ja operatiivne 
    • hea selektiivsus (autojuhid, pensionärid) 
    • võimalus leida juhuslikke kuulajaid 
    • emotsionaalsus - jääb meelde 
    • akumulatsioon - saab tihti sama teadet eetrisse anda 
    • sobib margiteadvuse loomiseks, muudatuste edastamiseks 
    • intiimne - omamehelik 
    • vaid audio 
    • ei saa kerida
    • puudub veenev demonstratsioon 
    • algus läheb kaduma 
    • tähelepanu kõigub 
    • tüütab kergesti 
    Ajakirjad
    • väga hea selektiivsus 
    • hea kvaliteet 
    • kirjelduse võimalus 
    • saab valida konteksti 
    • saab säilitada 
    • väga usutav 
    • sobib margi- ja firmalojaalsuse arendamiseks 
    • suur viivis 
    • geograafiline levik pole ühtlane 
    • puudub masstarbimine 
    Ajalehed
    • saab varieerida suurust ja silmatorkavust 
    • kiire tagasiside 
    • hea katvus - suur auditoorium 
    • suur osalusmäär 
    • kontsentreeritud mõjustamine - suur hulk loeb samal ajal 
    • lokaalne 
    • kvaliteet küsitav 
    • lühike eluiga 
    • probleem tähelepanu tõmbamisega 
    Välireklaam
    • nähtav ja suur 
    • lihtne ja kauapüsiv 
    • odav efektiivsust arvestades 
    • sihtauditooriumiks noored, haritud, liikuvad 
    • halb selektiivsus 
    • liiga visuaalne (5-7 sõna), pole detaile 
    • kahjustatav 
    • halb naabrus, ebameeldiv kontekst 
    • madal maine 
    Otseturundus
    • väga hea selektiivsus 
    • isiklik suhe ja konfidentsiaalsus 
    • hea tagasiside 
    • pole võistlejaid 
    • kõrge hind 
    • "junk mail", halb suhtumine 
    Interaktiivne meedia
    • valib kasutaja 
    • äratab tähelepanu ja huvi 
    • otsemüügi võimalus 
    • võrgu koormatus 

    Reklaami roll ja mõju


    Reklaami funktsioonid

    Reklaami funktsioonid on seotud läbimüügi ja kasumi suurendamise ning tarbijate käitumise muutmisega.

    Reklaami majanduslik roll tekitab tuliseid vaidlusi: kas reklaam soodustab vaba konkurentsi, vähendab kauba otsimiskulusid ja seega hinda ostjale või vastupidi? Reklaami tõttu suurenenud läbimüügi puhul osutub võimalikuks toota rohkem ja odavamalt.

    Reklaami sotsiaalne tähendus: kas reklaam on sotsiaalsete väärtuste mandumise põhjustajaid või ainult peegeldab seda protsessi? Paljud soovid on psühholoogilist, sotsiaalset ja emotsionaalset laadi, mitte ratsionaalsed. Ostame väärtusi - kui luksus on oluline väärtus, makstakse rohkem ja ostetakse kallim toode lihtsalt seepärast, et see on kallim.

    Argumente reklaami kaitseks

    Reklaam:

    Enimlevinud vastuargumendid: Reklaam on üks nähtavamaid äritegevuse liike ning seda kritiseeritakse eelkõige võimaliku mõju pärast.
     

    Reklaami olemuses on mõjuda ning tekitada tarbimist. Sellegipoolest tarbitakse rohkem reklaami, kui kaupu, mida see reklaamib.

    Reklaami mõju piirangud:

    Reklaam ei suuda (Seiden, 1990):

    "Pool reklaamile kulutatud rahast on raisatud, kuid probleem on selles, et ma ei tea kumb." (John Wanamaker). Reklaam ei võrdu ostukäitumisega ega saa sundida kedagi midagi tegema. Maksimum, mis on reklaami võimuses, on muuta mingi toode atraktiivseks. Äärmiselt veenvaks peetakse reklaame, mis eeltesti käigus suurendavad ostukavatsust 10%.

    Arvatakse, et reklaam mõjub pigem teistele kui mulle. Reklaami mõju tundub suurem, kui see tegelikult on. American Association of Advertising Agencies hinnangul puutub suurlinlane kokku 3000 reklaamiga päevas, millest märgatakse 80 ning mingit sorti reaktsioon järgneb vaid 12-le.

    Reklaami mõju on kõige tugevam:

    "Esimest korda inimkonna arenguloos ei vesta jutte inimestest, elust ja väärtustest lapsevanemad, kool ega kirik, vaid grupp kauged suurtootjaid, kelle eesmärk on midagi maha müüa. Lugusid, mida kuulavad meie lapsed, räägivad reklaamijad." (George Gerbner, üks nimekamaid meedia mõju asjatundjaid).

    Is any publicity good publicity? Reklaami mõju võib olla planeeritud ja planeerimatu. Ebameeldivad reklaamid võivad kaasa tuua nn bumerangiefekti.

    Tähelepanu ja reklaam


    Tänapäeva infotulvas on reklaami üheks võtmeküsimuseks tähelepandavus, kuidas seda võita, hoida ja juhtida. Tähelepanu on psüühiliste teabetöötlusprotsesside valikuline suunamine.

    Tähelepanu mõjutavad individuaalsed faktorid pole reklaami valmistaja kontrolli all:

    Vajadused ja motivatsioon (näljased on toidustiimulite suhtes palju tundlikumad).

    Hoiakud. Kognitiivse tasakaalu teooriate kohaselt taotleb inimene hoiakute vahelist tasakaalu. Inimesed on vastuvõtlikumad infole, mis on kooskõlas nende hoiakutega ja võivad vältida hoiakutega vastuolus olevaid teateid. Reklaamil on raske köita toote vastaste tähelepanu, st uusi kliente raske saada.

    Adaptatsiooni tase. Harjumuslikku ei märgata Tähelepanu tõmbab ootamatu esitamine harjumuspärases keskkonnas.

    Tähelepanu mahu piiratus - ühele stiimulile keskendumise aeg on piiratud. Töödelda ei saa suurt hulka infot korraga.

    Reklaami valmistaja kontrolli all on nn stiimuli faktorid/välised tähelepanu regulaatorid:

    Mälu ja reklaam


    Mällu võib jõuda ainult selline materjal, mis on eelnevalt haaranud teadliku või mitteteadliku tähelepanu. Reklaami mäletamine ei võrdu selle efektiivsusega.

    Mälu liigid

    Erinevat tüüpi teadmised paiknevad erivenates mälusüsteemides. Mälukahjustustega inimesi uurides on leitud, et võib eristada vähemalt protseduurilist, semantilist ja episoodilist mälu. Protseduuriline sisaldab teadmist, kuidas mingit eesmärki saavutada. Inimene kasutab seda ilma teadvuse ja suunatud tähelepanu abita (näiteks kirjutamine). Semantiline mälu sisaldab teadmisi ja fakte ümbritseva maailma kohta (kass on karvane). Nende teadmiste üle saab mõelda, st. nad on teadvustatud ja nad ei seostu tingimata tegevusega. Episoodiline mälu sisaldab teadmisi sündmustest, milles oleme ise osalenud, see eeldab kõige tugevamat teadvustatust (tulin tööle rattaga).

    Jaotus teabe säilimise aja järgi: sensoorne mälu, töömälu ja pikaajaline mälu.

    Sensoorse mälu info talletamise kestus on väga väike: 1-3 sek ning maht väga suur. Siin paikneb kogu meeleliste kanalite kaudu vahendatav teave: alates kuulmisest ja nägemisest kuni lõhna või naha puutetundlikkuse tajumiseni. Töömälu (varasemates teooriates: lühiajaline mälu), maht piiratud. Korduseta kaob info kiiremini kui 30 sekundiga. Töömälu maht on nn maagiline number 7+- 2. Pikaaegne mälu on praktiliselt piiramatu mahuga "mäluladu". Selles laos arvatakse info püsivat aastaid või kogu terve elu. Kordamine ei garanteeri üldse info jõudmist pikaajalisse mällu. Töötlustasemete teooria väidab, et määravaks on info töötlemise sügavus. Pindmiselt töödeldud infol on märksa väiksem tõenäosus saada salvestatud.

    Kuidas parandada reklaami meeldejäämist?

    Suureneb inimhulk, kes kokku puutub ning süveneb reklaamisisenduse omaksvõtt. Reklaami korratakse lootuses, et see tabab vaatajat lõpuks soodaimates tingimustes. Oht reklaam kulumine. Optimaalseks peetakse 3-7 vastuvõ tukorda, kuigi meeldejäämine kasvab pidevalt. Näiteks võivad kõrvutiesitatavad pesupulbrireklaamid teineteist summutada.

    Retroaktiivne pidurdamine: kuulsate markide meenutamine võib pärssida vähetuntud markide meenutamist. Seepärast on vähetuntud tooted sunnitud end väga intensiivselt ja ekstensiivselt reklaamima, et üldse läbi lüüa.

    Margiteadvus on seos tootekategooria vajaduse (näiteks janu) ja margi nime/visuaalse tunnuse vahel (Coca-Cola). Margiteadvuse kaks alaliiki on margi äratundmine ja margi meenutamine. Margi äratundmine on pigem visuaalne ning üldkujundusest sõltuv. Campbell Soup Company viis läbi eksperimendi, kus puna-valge silt muudeti rohe-valgeks. Ostjad vältisid purki nagu katku, kuigi sellel oli kiri "Campbelli supp". Teises katses värvikombinatsioon säilitati, kuid sõna Campbell asendati sõnaga "Gongdote". Enamus Campbelli regulaarsetest ostjatest võttis supi, vaatamata täpsemalt kirja. Uus kontekst võib äratundmist kahjustada. D. M. Thompson (1988) näitas, et õppimisega sarnases kontekstis tunti stiimul ära 95% juhtudest. Uues kontekstis langes äratundmine 40%-ni. Kui toode esitatakse telereklaamis ühes kontekstis ning poes teises võib äratundmine halveneda. Tootele tuleb luua palju äratuntavaid ja järjepidevaid tunnuseid (näiteks sama värviskeem). Reklaam müügikohas peaks sarnanema reklaamile meedias.
     

    Veenmise otse- ja kõrvaltee


    Varasemates veenmisuuringutes ja -teooriates eeldati, et mõjustatav on tähelepanelikkus ise ning vaagib argumente põhjalikult. Anthony Greenwald (1968) ja tema kolleegid osutasid, et hoiakute muutmise puhul ei saa mööda vaadata sõnumi töötlemise sügavusest (elaboration).

    Seda tähelepanekut on oma töödes arendanud Richard Petty ja John Cacioppo (uurimused 1980.-il). R. Petty ja J. Cacioppo on näidanud, et inimesed võivad infot töödelda kahel põhimõtteliselt erineval viisil, eristades perifeerset (peatee) ja tsentraalset (kõrvaltee) vastust mõjustamisele. Perifeerne vastus ei ole kaalutletud, tsentraalne on aga läbimõeldud. Mudeliga saab seletada varasemaid vastuolulisi tulemusi, mis on saadud sõnumi veenvust määravate faktorite uurimisel.

    R. Petty ja J.Cacioppo mudeli (elaboration likelihood model ehk ELM) kohaselt sõltub sõnumi mõju otseselt osalusmäärast (involvment). Osalusmäär näitab, kui intensiivselt infot töö eldakse. Kõrge osalusmäära/intensiivse infotöötluse korral (central route to persuasion ehk peaetee) saavad oluliseks sõnumi argumendid. Mida rohem sõnum inimesetele korda läheb, seda enam hinnatakse argumentide tugevust. Madala osalusmäära korral (peripheral route to persuasion ehk kõrvaltee)on argumentidest suurem mõju kõrvalistel teguritel. Osalusmäära määravad peamiselt inimese võimalused ja motivatsioon sõnumit vaagida.
     
     
     
    VEENMISE PEATEE 
    VEENMISE KÕRVALTEE 
    OSALUSMÄÄR
    kõrge 
    madal 
    SISU ANALÜÜS 
    sügav 
    pindmine 
    HOIAKU MUUTUMISE  MÄÄRAVAD
    sõnumi argumendid
    perifeersed märgid (kes ja kuidas ütleb)
    TEE KÄ IVITAMISEKS
    retoorilised küsimused (kasutatakse näiteks 30% raadioreklaamides).
    luua hea tuju või kasutada "ausa inimese kuulsusega" peategelast 
    REKLAAMIS
    rõhutada tugevaid arguente (arvukate nõrkade argumentidega võib kaotada veenvust)
    apelleerida tunnetele

    Kõrvaltee korral tehakse otsus lihtsate heuristikute alusel (Chaiken, 1987). Sõnumi pikkus võib luua mulje tugevast faktilisest toest (Wood jt, 1984). Mida pikem - seda usutavam, kui sõnum meenutab usaldusväärset sõnumit - sisaldab palju statistikat, seda toetavad eksperdid jms. D. Ogilvy: "The more facts you tell, the more you sell."

    Mõningatel juhtudel piisab hoiaku muutmiseks teadmisest, et seda toetab enamus (Giner-Sorolla & Chaiken, 1997). Mõju hoiakute tekkimisele võib olla isegi mõjustatava keha liikumisel. Priesteri ja kolleegide (1996) teravmeelses katses hindasid katsealused sümboleid ja tähenduseta sõnu, käsi endast eemale lükates või enda poole tõmmates. Enda poole tõmbavate liigutuste ajal nähtud stiimuleid hinnati meeldivamateks kui märke, mida hinnati äratõukavate liigutuste ajal.

    Miks käivitub kõrvaltee?

    Pingelise mõtlemise asemel eelistab enamus inimesi oma aju mitte liigselt vaevata. Dr. Gregory Neiderti hinnangul jookseb aju nö tühikä igul umbes 95% ajast. Alles siis kui kerkib esile eluliselt oluline teema, peab aju tõsisemalt tööle hakkama. Enamasti inimesed ei mõtle sügavalt selle üle, millist pesupulbrit või hambapastat poest osta. Näib, nagu hoiaksime oma kognitiivset energiat igal võimalusel kokku. Pingsalt mõtleva inimese ajulainete muster on väidetavalt sarnane mustrile, mis tekiks, kui näiteks paluda inimesel käsi jääkülma vette pista. Seega reageerib aju mõttetegevusele sarnaselt kui füüsilisele valule. Tiheda mõttetööga võib kulutada kolm korda rohkem kaloreid võrreldes logelemisega. Sageli asendab mõtlemist stereotüüpide ja nn kiirlülituste (shortcut) kasutamine. Ka ostuotsuste puhul ei vaevuta tegema süvaanalüüsi. Kaup rändab ostukorvi näiteks seepärast, et see on kõige odavam või pakendil olev modell on nunnu. Toimub heuristiline mõtlemine ning otsustamine kindlate märkide järgi.

    Tsentraalne infotöötlus toimub juhul, kui siht on oluline. Näiteks ei osteta arvutit kuigi kergekäeliselt, vaid enne otsust tehakse endale selgeks terve hulga alternatiivsete mudelite erijooned. Huvitaval kombel võime me ka väga oluliste ning eriti just keerukate otsuste puhul ümber lülituda heuristilistele strateegiatele. Hästi müüvad kõikvõimalike praktiliselt mittevajalike "lisadega" tehnikakaubad. See tundub ju olevat hea kaup, kui midagi saab pealekauba (olgugi, et hind on kõrgem ja sügavamal järelemõtlemisel poleks seda kõike vaja). Tühised ostud ei pruugi olla sugugi tühised. Kas kulutate elu jooksul rohkem arvutitarvetele või pesupulbrile? Kui tegemist pole just arvutifänniga, kergendab rahakotti rohkem just pesuvahend.

    Kas reklaamis "müüb" mõtlemine või emotsioonid?

    Kaua aega on vaieldud, kas paremini töötavad ratsionaalsed või emotsionaalsed apellatsioonid. Dick Vaughn, Foot, Cone ja Beldingi uuringute direktori hinnangul sõltub see, kas tegu on ratsionaalse või emotsionaalse ostuotsusega/tootega. Vaughni veendumust kinnitavad ulatuslikud uuringud erinevates riikides.

    FCB maatriks

     
    Mõtlemine
    Tunded
    Kõrge osalusmäär (oluline ost)
     
     

     

    *elukindlustus
    *pereauto
    *kaamera 
    *aku 
    *maja värv
    *mootoriõli
    *sportauto
    *prillid 
    *tapeet
    *lõhnaõli 
    *kohv 
    *vein
    Madal osalusmäär (väheoluline ost)

     

    *putukamürk
    *©ampoon
    *paberrätid
    *hambapasta
    *pitsa
    *puuviljad
    *õlu
    *vedelseep 

    Hoiakute muutmine

    Reklaam on veenev kommunikatsioon.Veenmise eesmärgiks on hoiakute ja käitumise muutmine. Yale'i kommunikatsiooni ja hoiakumuutmise uuringute programm (1949, 1953; Carl Hovland, Irving Janis, Harold Kelley ja Muzafer Sherif) oli esimene süstemaatiline katse veenmist uurida. Mis teeb veenva sõnumi edukaks? Varieeriti hoiakumuutmise erinevaid aspekte (eriti allika, sõnumi ja vastuvõtjaefektid).

    Mõjustamise seaduspärasusi


    Kes ütleb

    1. Veenja peab näima usutav.

    2. "Magaja" efekt (Cook & Flay, 1978) - mitteusaldusväärsest allikast saadud sõnumi veenev mõju kasvab aja möödudes.
    3. Eelised on atraktiivsel veenjal. 4. Staariefekt - populaarse või autoriteetse isiku mõjule ollakse järeleandlikumad.

    5. Allika võim - allika mõjuvõim on suurem, kui tal on võimalus mõjustatavat tunnustada või karistada. Tähtis pole tegelik võim, vaid tajutud võim.

    Mida öeldakse (sõnum)

    1. Ühepoolne esitus on tõhusam, kui kuulaja suhtub asjasse soodsalt.

    2. Millal peaks välja käima sõnumi tuuma - mõjustamise alguses või lõpus? Tugevaimad argumendid tuleb esitada kõigepealt, juhul kui kuulajad esitatavaid seisukohti ei jaga.

    1. Oluline on argumentide tugevus, mitte hulk. Paljude argumentide kasutamine on parem siis, kui võib arvata, et klient ei analüüsi pakkumist korralikult.
    2. Sõnastus mõjutab vastust. Vältida tuleks eitusi ja negatiivseid sõnu, mis soodustavad pakkumisest keeldumist.
    Kellele öeldakse (sihtrühm)

    1. Kergem on veenda heatujulisi inimesi.

    2. Teadliku vastuseisu efekt Mõjustuse edu oleneb sellest, kas mõjustatav tajub, et tegemist on mõjustamisega.

    3. Väga vähe inimesi on püsivalt mõjutuste suhtes vastuvõtmatud. Pigem mõjutavad eri tüüpi sõnumid eri tüüpi inimesi. Mõelda armastavad inimesed on ligipääsetavamad loogiliste ja tugevate argumentide abil.Mõjustamine on edukam, kui eelnevalt on tekitatud tasakaalutuse või ebakindluse tunne.

    Kuidas öeldakse (kanal)

    1. Seoseefekt - kui kaks objekti on olnud ajalises või ruumilises seoses, tekib mälus nende vahel side - tekib mulje ka põhjuslikust või sisulisest seotusest.

    2. Sõnumi positiivsus kandub üle allikale ja vastupidi.

    Hoiakute ja käitumise muutmise tehnikaid

    Loetletud võtted võivad panna inimese käituma viisil, mis on vastuolus tema varasemate veendumuste või huvidega (võimalik nii nõustumine kui kuuletumine).

    1. Toote/teenuse otsepakkumine. Klient on sunnitud vähemalt pakkumist kaaluma.

    2. Tasuta toote/teenuse saamisel tekib süü - ja võlglasetunne. Sellest vabanemiseks võidakse teha "vastuteene" - ost.

    Järgnevaid tehnikaid iseloomustab 2 ettepaneku tegemine, kusjuures üks neist on peibutusettepanek:

    3. "Jalg ukse vahel" - peale nõustumist väiksema ettepanekuga kasvab suurema ettepanekuga nõustumise tõenäosus.

    4. "Uksega näkku"-tehnika on varasema peegelpilt. Võte seisneb väga suure teene küsimises, millest kindlasti keeldutakse. Peale keeldumist palutakse väiksemat teenet.

    Tarbijakäitumine

    Tarbija pole idioot, ta on sinu naine (D.Ogilvy).

    Tarbijakäitumisega arvestamisel on mõtet niipea, kui tooteid on rohkem, kui turg jõuab alla neelata. USAs igal aastal tutvustatakse supermarketites üle 10 000 uue toote. Keskmine supermarket mahutab 17 000 toodet.

    Müügiedu põhjustab olemasolev nõudlus või varjatud vajadus.

    1. Luuakse uus toode, mis vajadust rahuldab.
    2. Olemasolevat toodet arendatakse paremini vajadustele vastavaks.
    Procter & Gamble lä ks Jaapani turule 1973. a. ning teenis kahjumit kuni 1987. a-ni, kuna kasutati ameerika juhtimisviissi, reklaami, müügiedustusvõtteid jms. Peale investeeringuid jaapanlaste tarbijakäitumisuuringutesse selgus, et võrreldes ameeriklastega panevad jaapanlased palju suuremat rõhku toote omadustele kui hinnale.

    Tarbija jaoks on ost vaid killuke suuremas protsessis. Tarbijakäitumine seisneb toodete otsimises, valikus, ostmises, kasutamises ja äraviskamises eesmärgiga rahuldada vajadusi.

    Suurtootjad on valmis investeerima miljardeid selgitamaks välja kuidas tarbijad mõtlevad, tunnevad ning lõppkokkuvõttes käituvad. Teadmine selle kohta, kuidas tarbija hoiakuid ja käitumist mõjutada on turustaja jaoks sõna otseses mõttes üks väärtuslikemaid. Mitmete suurtootjate (Frito-Lay, Procter & Gamble) müügikampaaniad on rajatud enamasti väga põhjalikele uuringutele. Näiteks ostab tootja poolt palgatud infotöötlusagentuur kauplustelt kassaaparaatidesse talletatud teabe toote läbimüügi kohta (millal osteti, kui palju jne). Info töötlemine võimaldab hinnata müügiedustusvõtete tõhusust. Näiteks selgus Information Researches Inc. poolt läbiviidud Krafti makaronide müügikampaaniat hindavas uuringus, et 70% makaronidest ja juustust oleks müüdud ilma erikampaania abitagi. 20% osteti tänu poesisesele väljapanekule ning vaid 10% kampaania kupongide eest. Müügiedustuskampaaniad võivad olla väga kulukad ning info valdamine võib aidata oluliselt kokku hoida. Ühes teises uuringus leiti, et 40 sendine sooduskupong hambapastatuubil tõi firmale sisse 147 000$, 50 sendine kupong oleks tähendanud 348 000$ suurust kahjumit.

    Kõrge margitruudus on üks suuremaid eeliseid, mis tootjal võib olla. Positiivsed hoiakud on muutuste suhtes väga resistentsed.

    Võimatu oleks reklaamistrateegia välja töö tada iga tarbija jaoks eraldi. Sihtturu erinevatele segmentidele luuakse erinevad müügiargumendid.

    "Tulevikku pole toodetel, mida kõik armastavad natuke, vaid ainult neil, mida mõned armastavad palju." (Laurel Cutler; Chrysler Corp.)

    "Kui te ei mõtle segmentides ei mõtle te üldse." (Theodore Levitt)

    Segmenteerimise alused:

    "Rasket tarbijat" (kes palju toodet tarbib) on kergem panna enam tarbima, kui mõjutada toodet vähetarbivaid inimesi. "Raske kasutusamall" ühe toote osas seostub tihti mõne teise toote ohtra kasutamisega.

    Reklaamistrateegiad

    Head reklaamid dramatiseerivad toote eelise.

    Reklaamistrateegia põhielementide kogum - loomekokteil (creative mix). Kontrolli all:

    POSITSIONEERIMINE (paigutamine) - tajupiltide loomine tarbijatele kauba omaduste kohta. Positsioneerimine seisneb selles, kuidas tarbijad toodet tajuvad võrreldes konkurentide omadega, "mida tootega teha saab ja kellele on see mõeldud." Ümberpositsioneerimine - margi positsiooni muutmine. Keeruline, kuna toote suhtes on hoiakud väljakujunenud.

    TOOTELE ORIENTEERITUD

    TOOTEKOHANE VÄIDE

    Tehnikat ja majapidamisasju sobib reklaamida esile tuues konkurentsivõimelisi erinevusi. Kohane

    - suure konkurentsiga aladel

    - kui ostuotsus ratsionaalne

    TARBIJALE ORIENTEERITUD

    TOOTE IMAGO : luuakse toote "isiksus" ja müüakse seda.

    Nagu inimestel võib ka toodetel olla isiksus. Koosneb paljust: nimi, pakend, hind, toode ise.

    ELUSTIIL: toode seostatakse elustiiliga.

    Tootemark saab elustiili saavutamise vahendiks.

    MEELEOLU: toode seotakse kindla meeleseisundiga. Ostetakse pigem sisetunnet kui elustiili.

    Reklaamikontseptsioon

    Hea reklaam kosneb kolmest koostisosast (F. Seiden):

    1. info toote unikaalsest eelisest (mille poolest erineb konkurentidest)
    2. selged väited
    3. unikaalne esitusviis
    Reklaamsõnumi esitusviisid Imago

    Imago on muljete kogum millegi kohta. Imago on psüühiline reaalsus ega pruugi vastata asja tegelikele omadustele. Müüa õnnestub kõike, kui sellel on soodne imago. Imagot võib käsitleda toote/firma isiksusena, sellest rääkides kasutatakse sõnu, mis sobivad isiksuse kirjeldamiseks. Imago on seda tugevam, mida rohkem see tekitab positiivseid seoseid. Imago on peamine vahend firma eristamiseks konkurentidest. Imagot kujundab kõik, mis tootest/firmast välja paistab. Imago kujundamise põhiküsimus on "millisena me tahame välja paista"? Positsioneerimise rusikareegel - firma/toode peab olema ideaalile võimalikult lähedal ning konkurentidest võimalikult kaugel. Kuulsuse kasutamisel imagoloojana kandub tuntud isiku imago üle tootele/teenusele/firmale. Esindajaks tuleb valida sobiva imagoga isik. Halvemal juhul jääb isikule külge kauba nimi või inimese ja toote imago segunevad.

    Reklaami õiguslik ja eetiline regulatsioon


    Reklaamija - agentuur - meedia - lõpptarbija

    Reklaamis kasutatavaid ebaausaid võtteid Lubadused, millest ei saa kinni pidada nagu "annab tagasi nooruse". Reklaamitava toote osaline kirjeldamine. Näiteks pakutakse puhtast tammepuust kappi, mille sahtlid on plastikust. Raskestitõestatavate võrdlste kasutamine nagu näiteks "sama hea kui teemant". Toodet reklaamitakse ebatavaliselt madala hinnaga. Kui ostja kauplusesse tuleb, pakutakse talle midagi kallimat nentides, et reklaamitu on tegelikult viletsa kvaliteediga või otsas. Toodet kujutatakse suuremana, kui see tegelikult on. Näiteks pannakse lihatükk ebatavaliselt väiksele taldrikule, kus näib see tavalisest suurem. Antakse mõista, et toodet kasutab mõni tuntud inimene, kuigi ta seda ei tee. Toodet demonstreeritakse teisest paremana, andmata teisele tootele mingit võimalust. Toodet võrreldakse kõige viletsama alternatiiviga.