Knoppix on vabavaraline Linuxi distributsioon, mida saab kasutada CD-lt või DVD-lt alglaadides suvalisel personaalarvutil. Soovi korral võib Knoppixi paigaldada ka arvuti kõvakettale. Knoppix sisaldab töölaua KDE ning hulgaliselt avatud lähtekoodiga tarkvara (kontoritarkvara OpenOffice.org, veebilehitseja Mozilla, graafikapakett GIMP, interaktiivse geomeetria programm Kig, funktsioonide joonestaja KmPlot, arvutialgebra programm Maxima jpm). Selleks, et kasutada laserplaadilt laadivat Knoppixit, peab arvutil olema vähemalt 128 MB operatiivmälu ja laserplaadilugeja. Knoppixi CD või DVD saab alla laadida leheküljelt http://www.knoppix.org/.
![]() |
Alglaadimisekraan teatega allservas "Press DEL to enter SETUP" |
Laserplaadilt laadiva Knoppixi käivitamiseks on tarvis muuta arvuti alglaadimisjärjekorda. Enamasti on alglaadimisjärjekord järgmine: 1) Hard Disk, 2) CD/DVD, 3) Floppy, 4) Network. Knoppixi korral peab CD/DVD olema enne arvuti kõvaketast. Alglaadimisjärjekorda saab muuta arvuti CMOS-is, valides BIOS Features Setup → Boot Sequence. CMOS-i sisenemise juhised võib leida oma arvuti ekraanilt käivitumise ajal. Kui alglaadimisjärjekorras on CD/DVD enne kõvaketast, aga laserplaadilugejas pole süsteemset laserplaati, käivitub arvuti ikkagi kõvakettalt. Mõningaid näiteid alglaadimisjärjekorra seadistamisest.
Knoppixi käivitudes võib käsuviibale boot: kirjutada knoppix xkeyboard=ee, et klaviatuur kohe eestikeelseks muuta, kuid seda saab teha ka hiljem juhtpaneelist Control Center. Paljud programmid on laserplaadil eestikeelsed ning eestikeelsete juhenditega, seega võiks lisaks klaviatuurile ka KDE-töölaua eestikeelseks muuta, selleks tuleb juhtpaneelis Control Center → Regional & Accessibility → Country/Region & Language valida regiooniks "Eesti".
Knoppix tunneb ära nii arvuti kõvaketta kui USB-seadmed (mälupulk, väline kõvaketas jt). Nende kasutamiseks tuleb vastaval ikoonil teha paremklõps ning valida Mount, see avab vastaval seadmel oleva info lugemiseks. Kui on soov välisele seadmele midagi salvestada, tuleb ära muuta lugemis/kirjutamisrežiim, selleks valida samast hüpikmenüüst Change Read/Write mode.
Artikkel Matemaatikaga seotud mängud ja õpiprogrammid DVD-l Knoppix,
Koolimatemaatika 34, Tartu 2007.
Knoppixi arvutipraktikum 18. oktoobril 2007. a. aines Arvutid koolimatemaatikas.
Knoppixi töötuba 23. ja 24. jaanuaril 2009. a.
Ava programm Haridus → Matemaatika → KBruch
Ava programm Haridus → Matemaatika → KPercentage. Lahenda igal tasemel 5 ülesannet. Kui vajad arvutuste teostamiseks kalkulaatorit, ava konsool (arvuti ekraani taoline ikoon allservas) ning tipi calc. Tekkinud käsureale võib sisestada suvalisi tehteid.
Haridus → GCompris (arvude õgimine)
Ava programm GCompris ning sealt arvude õgimine (Number Munchers). Programmi leidmisel on abiks vasakul esitatud ikoon. Leia üles tegurite ögija. Õgija liigutamiseks kasuta nooleklahve, õgimiseks tühikuklahvi.
Ava interaktiivse geomeetria programm Haridus → Matemaatika → Kig
Tulemus võiks välja näha umbes selline, nagu joonisel esitatud.
Blackbox (Mängud → Lauamängud → KBlackbox) on loogikamäng, kus nn musta kasti on ära peidetud pallid, mis tuleb üles leida. Kasti saab tulistada valguskiiri, mis pallidelt peegelduvad ning seejärel kastist väljuvad. Sõltuvalt sellest, kus kiir kastist väljub, saab mõistatada pallide asukohta. Mida vähem kiiri pallide leidmiseks tulistada, seda parem. Kasti tulistatud kiir võib kaasa tuua ühe järgnevatest situatsioonidest:
Esimesel joonisel on kujutatud kolm kõrvalekallet. Teisel joonisel on kujutatud neli peegeldust ja kolm tabamust, kusjuures paremal ülal olevate peegelduste korral peegeldub kiir juba enne kasti jõudmist.
Klotski (Mängud → Puzzles → Gnome Klotski) on diskreetse matemaatika taustaga mäng, mille mänguväli koosneb erineva suurusega klotsidest. Üks neist, enamasti kõige suurem, on vaja liigutada mingisse kindlasse kohta. Klotse kastist eemaldada ei tohi, neid võib vaid libistada. Eesmärgiks on lahendada pusle minimaalse käikude arvuga või minimaalse ajaga.
Penguin Merlin (Mängud → Puzzles → Penguin Merlin) on diskreetse matemaatika mäng, kus 3×3 ruudustiku ruutudel klikkides muudavad teatavad ruudud oma värvi. Algselt on osad ruudud rohelised, osad pingviini pildiga. Ülesandeks on kõik ruudud muuta pingviini pildiga ruutudeks.
ÜLESANNE*. Tõesta, et suvalisest algseisust on võimalik jõuda lahenduseni.
KAtomic (Mängud → Taktika ja strateegia → KAtomic) on optimaalset juhtimist sisaldav mäng, mille eesmärk on koostada aatomitest etteantud molekul, kusjuures aatomid liiguvad peatumatult seinast seinani. Lisaks loogikale arendab see mäng ka keemia-alaseid teadmisi.
Klickety (Mängud → Taktika ja strateegia → Klickety) mänguväli koosneb viit erinevat värvi plokkidest. Eesmärgiks on plokkidel klikkides puhastada mänguväli ja seda võimalikult lühikese ajaga. Mängu algseis on juhuslik. Kui mingi plokk külgneb sama värvi plokkidega, on ühel neist klikkides võimalik kogu grupp ära kaotada. Eemaldatud plokkide kohal asetsenud muud värvi plokid langevad allapoole ja täidavad tühikud. Eemaldades kogu tulba, nihkuvad sellest paremale