Lisa 1. Tekstinäited: ayahuasca  tseremoonia kirjeldused

 Vastused küsimusele: „Palun kirjeldage, mis toimub tseremooniaruumis ayahuasca tseremoonia ajal”

·         Inimesed istuvad ringis soovitavalt selg vastu seina, et oleks mugavam. Meeleolu on pidulik. Shamaan palub inimestel ennast järjekorras tutvustada ja rääkida oma taotlusest. Siis jagatakse jooki, saab veel kempsus käia. Siis kustutatakse valgus ja igaüks keskendub endasse. Mingi aja pärast alustab shamaan laulmist, see aitab. Tseremoonia lõpupoole laulavad inimesed kaasa.

Teatud aja pärast kuulutab shamaan tseremoonia lõppenuks ja inimesed lähevad enamati magama. Vastupidavamad jäävad veel jutustama.

·         ... viiakse läbi rituaale ja igal shamaanil või läbiviijal on oma stiil. Algul on sissejuhatus siis ühine häälestumine, muusikaline osa, laulmine, endaga kontakti samine, samaani juures tee joomine, pühitsemine, ja ootamine- protsessi käik…., rape vajadusel, üleliigse väljutamine, hoolitsemine üksteise eest lõpus või omaetteolek, jagamine, kallistused, tänu

·         inimesed istuvad või lesivad oma madratsitel, keskenduvad taotlusele miks nad on kohale tulnud ja jagavad oma taotlust, manustavad jooki ja lähevad rännakule koos ema ayahuaskaga enda maailmadesse

·         Kogunenud inimesed tutvustavad endid, jagavad oma taotlusi, millega nad hakkavad tsermoonia ajal tegelema, siis tarbitakse ayahuascat, istutakse või lamatakse ja tegeletakse oma taotlusega

·         Tseremoonia toimub tavaliselt öösiti, algab õhtupoolikul. Kogunetakse kella 18-20 ajal, ’ametlik’ osa algab kella 21-23 ajal. Alguses kogunetakse, suheldakse, otsitakse endale sobilik koht, kuhu paigutada madrats ning teha mõnus pesa – järgides vajadusel läbiviija soovitusi (kas tohib lebada või on soovitatud istuda, kuhu panna ämber ja kuidas jätta kõndimisrajad jmt). Tseremoonia algab reeglina tutvumisringiga, kus osalejad jagavad, mida nad oma südames ja meeles kaasa on toonud. Sageli valmistatakse altar, kuhu mõnikord iga osaleja asetab ka omalt poolt mingi eseme, mis jääb sinna tseremoonia lõpuni. Läbiviija tutvustab tseremoonia reegleid ja ’kodukorda’, esitatakse täpsustavaid küsimusi ja selgitusi. Tseremooniat saadab reeglina muusika – reeglina mängib/laulab läbiviilja, mõnikord kasutatakse salvestusi. Kasutatakse nii traditsioonilisi Lõuna-Ameerika ayahuasca-tseremooniate laule ja helisid kui ka kaasaegseid muusikateoseid. Sageli on tseremoonial peale tutvumisringi sissejuhatav meditatiivne faas, mis aitab rahuneda, ruumi kohale tulla ning rühma ühesugusesse ’võnkesse’ tuua. Seejärel jagatakse esimene ring ravimit, milleks osalejad mõnikord käivad ühekaupa läbiviija juures, mõnikord liigub läbiviija ruumis ringi, ühe inimese juurest teise juurde. Seejärel kõlab muusika ning igaüks tegeeb reeglina omaenese individuaalse tööga. Ayahuasca mõju algab umbes tunni aja jooksul. Tseremoonia läbiviija, kel sageli on ka abilised, liigub ruumis ringi, ning aitab, toetab ja nõustab osalejaid vastavalt vajadusele ning teisi segamata. Reeglina soovitatakse mitte teiste tegevusse sekkuda, ning seda ka järgitakse. Suheldakse peamiselt siis, kui mõnikord on esinenud tantsimist. Teatud aja (1-2-3 tundi) pärast pakub läbiviija järgmist ringi ayahuascat – nii neile, kellele esimesest kogusest pole piisanud kui ka neile, kes kogemust intensiivistada soovivad. See võib tseremoonia käigus toimuda 2-3 korda. Reeglina kuulutatakse 6-8 tunni pärast tseremoonia lõppenuks, mõnikord jäävad osalejad peale individuaalse töö lõppemist oma kohtadele puhkama. Sageli tehakse tseremoonia-järgsel hommikul n-ö ’jagamisring’, kus räägitakse saadud kogemusest ning tõmmatakse rühmana otsad poolametlikult kokku.

·         Erinevate läbiviijate puhul on see protsess erinev. Algab protsess sellega, et shamaan kutsub kokku püha ringi ja siis jagab kõigile ayahuascat. Siis nö algab energia loomine. Tavaliselt lauldakse tseremoonia ajal väelaule ka. Ausalt öeldes ega ei teagi mis täpselt toimub J  Igaüks on omas protsessis, lubatud on vett tarbida, soovitatav istuda ja üksteist aidata ei ole vaja. Shamaan toetab rännakut, toetab kui on halb või keegi kuidagi üleloomulikult käitub või hirmu tunneb või mida iganes

·         Alguses on ~1h vaikust ja vaikset laulmist, pillimängu. Järgmised 2-3h on intensiivsemaid pillimängu või muusikaetteasteid tseremooniameistri poolt ja osalejatelt. Osalejad on vaikselt, vahest naeravad, oigavad, nutavad, oksendavad.

·         Inimesed istuvad/lamavad ringis. Šamaan avab tseremoonia ja tervitab kõiki kohale tulnuid. Alguses on püha tubaka ring. (Indiaani tubakas, mida tõmmatakse ninna) šamaan võib vajalikuks pidada laulda ja lasta energial end luua. Seejärel kutsutakse osalejad ükshaaval šamaani juurde, kes valab igaleühele individuaalse doosi. Inimesed istuvad ja mediteerivad. Šamaan laulab. Vahepeal palvetatakse ja tehakse üheskoos taotlusi. Kui mõni tund möödub hakkavad inimesed oksendama.

·         Enamus tseremooniaid, milles olen osalenud algavad shamaani pühitusega. Peruus kasutasime tehnikat enne tseremooniat teadlikult hingata, panna kehas energiad liikuma. Tseremooniat juhib shamaan ja teda tavaliselt toetavad abilised. Osalistele selgitatakse kogunemise tähendust ja meditsiini olemust.  Enne ayahuascat puhastatakse inimesi kas helide, erinevate taimsete lõhnadega või ka tubakaga.

Oluline on kohal olek siin ja praegu, anda taotlus tseremoonias osalemiseks ja kui jagamisring inimeseni jõuab saab igaüks oma soove ja taotlusi jagada. Rännak võib toimuda shamaani laulu saatel või ka helikandjalt tuleval meloodial. Tavaliselt on need icarosed, iidsed laulud, mis kutsuvad meditsiini vaimu meid ravima. Väga võimsalt toimivad eukalüpti vihad ja teised instrumendid viimaks meid eemale kognitiivsest dissonantsist. Sisenemine eetrisse võib olla väga pehme ja kiire aga võib ka võtta aega ja olla vaevaline, kui keha vajab puhastumist.

·         Ruum on korralikult ettevalmistatud. Puhas, soe, ehitud, elav tuli, altar oma pühade asjadega.

Osalejatel on igaühel oma koht, mis on mugav ja turvaline. Juba enne tseremoonia algust luuakse rahustav ja pingeid maandav õhkkond. Shamaan v tema abiline räägib põhjalikult lahti toimuma hakkava, ka siis kui on kasvõi ainult 1 uus osaleja – shamaan arvestab kõigi osalejatega. Ringi käib jutupulk, mis annab igaühele võimaluse ennast tutvustada, jagada, mid ta tahab ja sõnastada tseremoonial osalemise taotlus. Shamaan puhastab ja pyhitseb 1haaval kõik osalejad ... Osalejad käivad 1 haaval shamaani palge ees ja shamaan mõõdab igaühele oma doosi droogi. Kui kõik on oma jao kätte saanud, siis algab tunde kestev muusikaline rännak. Mõne aja möödudes saab droogi juurde võtta. Väikesed hape või santa maria rituaalid on vahepeal suure rituaali sees. Vahel on ka liikumisi ja tantse. Lõpupoole antakse igaühele lõpusõna, käib ringi jutupulk ja shamaan lõpetab tseremoonia.

·         Tseremooniad võivad olla väga erinevad. Enamasti tseremoonia läbiviija laulab ja mängib mõnda muusikalist instrumenti. Osalejad kas istuvad maas, toolidel või lamavad madratsitel. Osalejatel võib esineda emotsionaalseid väljapurskeid (nutt, naer , rappumine, värisemine, ümisemine jne.). Tavapärane on oksendamine ja selleks on igal osalejal oma ämber. Sage on ka ühine laulmine ja tantsimine. On olemas abistajad, kes aitavad, kui kellelgi on vaja abi. Ruum on kas pime, valgustatud küünaldega või võib ka olla täiesti valgustatud...Võib esineda shamanistlikke tervendamise seansse

·         Seltskond põnevil inimesi tuleb kokku ja tutvub üksteisega.

·         Šamaan loob ruumi ja hoiab seda. Toob läbi muusika ja laulu erinevaid energiad. Vajadusel ravitseb või aitab vaimselt tseremoonias osalejaid. Osalejad istuvad vaikselt ringis ja kogevad nii hästi kui võimalik taime õpetusi. Hiljem toimub palvering ja lõpuks arutatakse üksteise kogemusi.

·         Läbiviijad loovad turvalise õhustiku, kus erinevate rituaalide abil luuakse meeldiv keskkond. Osalejatele selgitatakse reegleid, tutvutakse omavahel, avatakse end sellele kogemusele. Shamaan loob kogu grupiga ühenduse ja hoiab nn silma peal kõigil, kes ruumis viibivad. Mängitakse pilli, viiakse läbi rituaale.

·         Sügav tseremoonia meistri töö kes juhib ja reguleerib protsessi. Ruumis on selgelt tunda erinevaid energeetilisi kvaliteete ja muutusi.

·         Inimesed (15) kogunevad u 1-2 tundi tseremooniaruumi, leiavad endale kohad (madratsid) ja säevad tekid, padjad paika. Tseremooniameister tervitab kõiki ja räägib igaühega põgusalt varasemast kogemusest. Esitatakse taotlused ja eesmärgid, soovid ja mõtted, mida vaja jagada. Tehakse u 10-minutiline meditatsioon, tõmmatakse vedelat nuusktubakat. Võetakse esimene ring aktivaatorit. Lastakse mõjuda. Teine ring ayahuaskat. Madratsile. Soovitatavalt istudes. U 15 minuti jooksul on kuulda esimest oksendajat. Tseremooniameister mängib pilli (erinevaid) ja laulab, lausub mantraid. Inimesed on protsessis, on kuulda oigamisi ja häälitsusi, naeru.

Tseremoonia kestab umbkaudu 3-5 tundi esimeste nö virgujatest kuni viimasteni. Mitmed inimesed võtavad jooksvalt ayahuaskat juurde. Tseremooniameister mängib pidevalt muusikat, vahepeal on kuni 5 minutilised pausid.

·         Olenevalt traditsioonidest on see väga erinev, kas isiklik töö, grupi töö; shamanistlik, kristlik, new age jne; Üldiselt istutakse või lamatakse, laulud loitsud, muusika, keskendumine, vaikuse hetked, viirukid, ühise ruumi loomine, välja hoidmine, töö, õppimine, oksendamine, tantsimine, hingamine, tajumine, meelte muutus, visioonide nägemine, tajude avanemine, ravitsemine jne

·         Tseremooniaid on väga erinevaid – Ayahuasca kiriku ajal istuvad mehed ja naised erineval poolel ja lauldakse. Laul hoiab inimest kogu aeg helges paigas. Brasiilia džunglites toimunud tseremoonial, kus ma ka olen osalenud kohaliku hõimu juures, toimub tseremoonia välisõhus, samuti koos laulude ja ka tantsuga. Teaduslikel seminaridel kasutatakse muusikat ning lamatakse pimeduses. Muusika on seal peamine mis juhib ja paneb muusikalisti koostajale suure vastutuse. Eestis toimuvatel tseremooniatel šamaan tavaliselt laulab.

·         Tund, kaks enne tseremoonia algust kogunevad inimesed tavaliselt tseremoonia ruumi. Tihti näen ma väga paljusi istumas vaikselt ja kirjutamas päevikutesse. Mina ise näiteks istun samuti vaikselt, räägin vähe ning süvenen oma sisemaailma. Tseremoonia saab alguse kui tseremoonia läbiviija ehk shaaman avab ringi, mõnikord paludes igalühel öelda välja oma taotluse eesoleva teekonna jaoks. Alati ei ole valjut taotluste jagamist, kuid olen üsna kindel, et sellisel juhul inimsed teevad taotlused endale nagunii. Shamaan õnnistab tavaliselt ka ruumi. Seejärel minnakse ükshaaval shaamani juurde, et ayahuascat juua. Minu kogemuste kohaselt juuakse kuni 120ml (see on kõige suurem mis näinud olen) kuid tavaliselt piirduvad kogused 30-60ml vist. Kui kõik on ära joonud, hakkab shamaan laulma ikaroose ning inimesed kas istuvad või lamavad tavaliselt ringis (igalühel on lamamisalus, tekk ja padi ning veepudel). Mõnikord on shamaanitel ka abistajad, kes siis viivad koos temaga tseremooniat läbi ning laulavad ja mängivad pille. Eranditult igal tseremoonial kus ma käinud olen inimsed ei räägi üksteisega tseremoonia ajal (alles lõpus kui jagamise aeg on), kuid kui kellelgi on abi vaja oma teekonna käigus siis shaman tuleb alati aitama. Shaaman tihti pakub ühte joogikorda veel nendele kes tunnevad, et selleks vajadust on. Tseremoonia ruumis on kas täielik pimedus või väheke valgust, sest silmad muutuvad tundlikuks. Tseremoonia võib kesta mõnest tunnist kuni 8-12 tunnini välja sõltuvalt DMT tugevusest. Tseremoonias osalejatele on tagatud ämbrid, sest mõnikord võib oksele ajada. Osalejad ei tohi lahkuda enne kui  tseremoonia ring on kinni pandud või shamaanile on teada antud kui lahkutakse (v.a. wc käimised mis tavaliselt ei võta väga kaua). Inimesed võivad istuda, lamada, tantsida, nii kuidas neile endale mugav on. Tseremoonia lõpus võetakse tavaliselt ring kokku (lauldes õnnistavaid laule või chante). Tihti kui tseremoonia on läbi jääb muusika õrnalt mängima, inimsed võivad vaikselt rääkida oma vahel, minna magama või magada omal kohal tseremoonia ruumis. Samuti pakutakse kergesti seeditavaid toite, näiteks viinamarju, melonit, taimset suppi, teed jne.

·         Kõik istuvad ringis, mati, madratsi vm pehme asja peal. Šamaan ja tema kaaskond (nt abilised, korraldajad või muusikud) istuvad koos. Alustatakse ringis jagamisega, igaüks saab kordamööda välja öelda oma taotluse. Vahel võib kasutusel olla talking stick vm ese, mida rääkijad ulatavad käest kätte.

Šamaan ütleb mingid sissejuhatavad sõnad, kutsub appi loodusjõud ja abivaimud, st toetavad jõud, võib juba laulda mõned laulud. Ükshaaval lähevad kõik ette šamaani juurde ja saavad kätte oma portsu teed. Olenevalt šamaanist võib näiteks toimuda eelnevalt salveiga osalejate ülesuitsutamine. Inimesed istuvad oma kohtadele tagasi, Soovitatav on istuda sirge seljaga, kuid enamus inimesi ei ole selleks teatud hetkel tseremoonia käigus enam võimelised. Siis võidakse olla lamavas asendis või poollamavas. Mõned inimesed jäävad magama. Šamaan laulab oma laule, inimesed laulavad kaasa. Teatud aja pärast võib olla kordusring nendele, kes veel teed soovivad. Või ka mitu ringi, olenevalt inimeste soovist ja tee kogusest, mis on olemas. Ruumis on keskel või šamaani juures altar, kus on šamaani jaoks pühad esemed. Ruum on pime, ainult küünlavalgus ja põletatakse viirukit. Mõned inimesed võivad ise veel mingit ainet juurde teha, näiteks rape'd. Teatud hetkel võib šamaan anda mikrofoni" soovijatele, kes soovib osalejatest või kaaskonnast panustada lauluga või musitseerida. Tseremoonia lõppeb lõpuringiga, kus jälle kõik saavad sõna. Kui tseremoonia on lõppenud, hommikul, süüakse tavaliselt midagi koos, mille osalejad on ise kaasa toonud või mis on korraldajate poolt olemas.

·         Tseremoonia toimub tavaliselt öösiti, algab õhtupoolikul. Kogunetakse kella 18-20 ajal, ’ametlik’ osa algab kella 21-23 ajal. Alguses kogunetakse, suheldakse, otsitakse endale sobilik koht, kuhu paigutada madrats ning teha mõnus pesa – järgides vajadusel läbiviija soovitusi (kas tohib lebada või on soovitatud istuda, kuhu panna ämber ja kuidas jätta kõndimisrajad jmt). Tseremoonia algab reeglina tutvumisringiga, kus osalejad jagavad, mida nad oma südames ja meeles kaasa on toonud. Sageli valmistatakse altar, kuhu mõnikord iga osaleja asetab ka omalt poolt mingi eseme, mis jääb sinna tseremoonia lõpuni. Läbiviija tutvustab tseremoonia reegleid ja ’kodukorda’, esitatakse täpsustavaid küsimusi ja selgitusi. Tseremooniat saadab reeglina muusika – reeglina mängib/laulab läbiviija, mõnikord kasutatakse salvestusi. Kasutatakse nii traditsioonilisi Lõuna-Ameerika ayahuasca-tseremooniate laule ja helisid kui ka kaasaegseid muusikateoseid. Sageli on tseremoonial peale tutvumisringi sissejuhatav meditatiivne faas, mis aitab rahuneda, ruumi kohale tulla ning rühma ühesugusesse ’võnkesse’ tuua. Seejärel jagatakse esimene ring ravimit, milleks osalejad mõnikord käivad ühekaupa läbiviija juures, mõnikord liigub läbiviija ruumis ringi, ühe inimese juurest teise juurde. Seejärel kõlab muusika ning igaüks tegeleb reeglina omaenese individuaalse tööga. Ayahuasca mõju algab umbes tunni aja jooksul. Tseremoonia läbiviija, kel sageli on ka abilised, liigub ruumis ringi, ning aitab, toetab ja nõustab osalejaid vastavalt vajadusele ning teisi segamata. Reeglina soovitatakse mitte teiste tegevusse sekkuda, ning seda ka järgitakse. Suheldakse peamiselt siis, kui mõnikord on esinenud tantsimist. Teatud aja (1-2-3 tundi) pärast pakub läbiviija järgmist ringi ayahuascat – nii neile, kellele esimesest kogusest pole piisanud kui ka neile, kes kogemust intensiivistada soovivad. See võib tseremoonia käigus toimuda 2-3 korda. Reeglina kuulutatakse 6-8 tunni pärast tseremoonia lõppenuks, mõnikord jäävad osalejad peale individuaalse töö lõppemist oma kohtadele puhkama. Sageli tehakse tseremoonia-järgsel hommikul n-ö ’jagamisring’, kus räägitakse saadud kogemusest ning tõmmatakse rühmana otsad poolametlikult kokku.

·         Väga erinevad formaadid. Võin oma kogemused kolmeks liigitada.

  1. Šamaanitseremoonia. Ruum on hämar. Osavõtjad tavaliselt põrandal (mattidel) poolringis poollamavas olekus, keskel šamaan ja 1 – 3 abilist (sh. pillimängijad). Tavaliselt vestlusring, kus igaüks selgitab oma taotlusi, milleks sai tuldud. Mõned palved-loitsud ja laulud. Šamaan (või keegi tema abilistest) jagab kõigile kordamööda ayahuascat. Rännaku ajal põhiliselt šamaan ja abiliste laul-pillimäng. Repertuaar eri šamaanidel erinev: põlisameeriklaste icaro, mõnel ka Santo Daime laulud, orientaalsed laulud, mitmesugused väelaulud. Jooki antakse 2 – 3 korda, tseremoonia kestab öö läbi. Hommikul jagamise ring – igaüks räägib oma kogemusest.
  2. Santo Daime istuv ”töö”. Ruum on hästi valgustatud. Osavõtjad istuvad toolidel ridades ümber laua, otse laua ääres ”komandör”, veel mõned juhid ja pillimängijad. Istekohad on jagatud kuueks sektoriks – vasakul 3 naiste ja paremal 3 meeste sektorit. Kaugemal (komandöri selja taga) teine laud Daime jagamiseks. Ruumi suitsutatakse spetsiaalsete laulude saaatel, siis loetakse mõned palved ja jagatakse esimene doos Daimet, selleks võtavad mehed ja naised eraldi järjekorda, jagaja on kas komandör või mõni teenekatest koguduse liikmetest. Ülejäänud tseremoonia koosneb põhiliselt kindlate laulude laulmisest, sõltuvalt formaadist on vaikuse periood umbes 10 minutit (cura) või 30 – 60 minutit (concentraçao). Keskendumise ajaks vähendatakse valgustust. ”Töö” kestab tavaliselt 5 – 7 tundi, Daimet võetakse 2 – 3 korda, mõnedes kirikutes lisaks teine sakrament Santa Maria (kanepisuits).
  3. Santo Daime bailado (tantsutseremoonia). Ruum hästi valgustatud. Paigutus ja formaat sarnaneb eelmises punktis kirjeldatule, kuid osavõtjad seisavad ridades ja laulude ajal tantsivad ühes rütmis kindlate liigutustega. Tavaliselt lauldakse-tantsitakse läbi kellegi konkreetse kirikujuhi või ”õpetaja” laulud, mõnikord mitu lauluraamatut (hinario) järjest. Minu kogemuse põhjal kestab 4 – 12 tundi (sh. pika tseremoonia korral umbes tund vaheaega), Daimet võetakse 2 – 6 korda, olen kuulnud ühelt osavõtnult 16-tunnisest ”tööst” Brasiilias. Kõigi kiriku ”tööde” ajal kannavad kiriku liikmed vormiriietust ehk fardat, mis rõhutab ühtekuuluvust ja annab toimuvale range, kuid kauni ilme.

·         Vali klassikaline muusika. Inimesed on pikali oma asemetel. Tseremoonia läbiviija jälgib kõike toimuvat ja valib muusikat. Inimesed hakkavad vastavalt vajadusele ja oma sisetundele asemetelt tõusma ja tantsima.

·         Tseremooniate ülesehitus võib olla üsna erinev erinevate šamaanidega.

*    Algus alati ja kõigi puhul hilineb :-)

*   Kas on või ei ole algusringi, kus igaüks sõnastab oma taotluse.

*   Joogi jagamine - tseremooniad on erinevad.

*   Igaüks läheb kohale ja šamaan või kohaletulnud muusikute punt laulab icarosid, kutsumis- ja programmeerimislaule.

*   Muusika jätkub, igaüks tegeleb iseendaga (rändab, kogeb, oksendab, nutab, naerab, karjub, hädaldab, ümiseb, liigub, jõllitab, magab). Vahepeal on vaikust.

*   Mõni šamaan soosib osalejate tantsimist ja musitseerimist, mõni teeb ruumi täitsa pimedaks ja käseb pikali püsida. Omavahel suhtlemine pole soositud, aga on erandeid. Kui keegi jääb hätta, siis šamaan või tema õpilane aitavad, see on tavaline. Käiakse kempsus ja värsket õhku hingamas, reeglina ühekaupa.

*   Mingil hetkel pakutakse ayat uuesti või raped, tubakasegu. On kaks või kolm pakkumiskorda. Mõnel tseremoonial on see reguleeritud, mõnel käiakse ise tunde järgi lisa küsimas.

*   Šamaan käib või ei käi osalejate vahel ringi ja ruumist väljas, lehvitatakse mõnd suitsu laiali või lõhna.

*   Lõpetus võib olla eraldi väike tseremoonia või lihtsalt öeldakse, et nüüd võib magama jääda, šamaan võtab suled peast ja muusika suunatakse cd-mängijasse.

*   Järgmisel hommikul kas on või ei ole jagamisringi. Igal juhul pakutakse süüa.