Teemad
tudengitöödeks
Rein
Prank
(babalaureuse-
magistri ja doktoritööd, õpetajakoolituse lõputööd)
1. Õpiprogrammid
1)
Õpiprogrammide või nende osade programmeerimine (B, M,
D). Põhiliselt nii kooli- kui ülikoolimatemaatika,
aga üliõpilaste soovil ka muude ainete jaoks. Mõeldavad
ka grupitööd, kus igal üliõpilasel on selgelt
eristatav oma osa. Võib olla tegemist nii produktiga kui
mingite ideede katsetamiseks loodud programmiga, millest tehakse
valmis ainult huvipakkuv osa. Huvitavamatel juhtudel eelneb
programmeerimisele teoreetiline eeltöö.
2) Arvutialgebra süsteemi või automaattõestaja kasutamine vajalike arvutuste tegemiseks õpiprogrammis (B,M,D). Meil valminud algebra teisenduste harjutamise programmis T-algebra on nii automaatlahendaja kui ka õpilase poolt sisestatud avaldiste/võrrandite kontroll programmeeritud algusest peale meie endi poolt. Keerulisemate avaldistega tegeleva programmi korral on aga otstarbekohane kasutada pöördumist mõne arvutialgebra süsteemi või automaattõestaja poole. Maailmas kasutatakse arvutialgebra süsteeme ka testisüsteemides vastuste hindamisel (õpilase vastuse ja õige vastuse võrdlemisel).
3) Abimaterjalide (ülesannete kogud, testid, töölehed, kasutajajuhendid jms) koostamine olemasolevate õpiprogrammide või arvutialgebra tarkvara kasutamiseks mingi konkreetse valdkonna õpetamisel (B,Õ). Kaitsmiseks esitatav töö sisaldab sellisel juhul ka varem olemasolevate materjalide analüüsi, oma materjali koostamisel tehtud valikute põhjendusi jms.
4) Õpitarkvara kasutamise eksperimendid koolis või ülikoolis (B,Õ,M). Tavaline eeldus on, et üliõpilane teeb õppetööd koolis või ülikoolis mingis aines, kus kasutatakse õpitarkvara.
5) Ülevaate ja analüüsi koostamine mingi
valdkonna jaoks kättesaadava õpitarkvara kohta. Mingite
programmide võimaluste võrdlemine. (B,Õ,M)
2.
Kompuutermatemaatika
1) Arvutialgebra
süsteemide, funktsionaalse programmeerimise keelte vms
võimaluste uurimine õppetööks konkreetsetes
(meie teaduskonna) distsipliinides (M,Õ).
2) Avaldiste
võrduse kontrolli lahenduvuse/mittelahenduvuse piiri uurimine
konkreetsetes signatuurides. Võrdlus realisatsioonidega
arvutialgebra süsteemides, võimaluste laiendamine
juurdeprogrammeerimise teel (M,D).
Konkreetsed
teemad
Ülesannete lahendamise tarkvara loomine hulgateooria ülesannete jaoks: Venni diagrammid, avaldiste lihtsustamine, võrdlemine jms. (prototüüp-T.Ründal 2012). 2015 tehtud kaks bakalaureusetööd (D.Algma, M.Täht).
Tõeväärtustabeli
ülesannete lahendamise keskkonna täiendamine. (Praegune
variant: A.Lukk, bak-töö
2010).
Lisada ülesannete
tüüpe. Lisada
võimalusi ülesande omaduste etteandmiseks juhuslikul
genereerimisel. Täiendada hindamist valemi koostamise
ülesandetüübis. Lisada
funktsionaalsust tulemuste vaatamiseks.
Programm tuletuste jaoks lausearvutuses ja predikaaatarvutuses (SML) – (Praegune variant: D.Gabbasov 2013). Täiendada õppejõu võimalusi, lisada tuletamine mingis I järku teoorias, lisada nõuanded(mag-töö puhul)
Lausearvutuse ja predikaatarvutuse valemite teisendamise keskkonnale (V.Vaiksaar 2003) funktsionaalsuse lisamine. (S.Stroom lisas 2013.aastal mõned osad, jätkab magistritööna)
1) Integreerida põhiprogrammiga
abiprogramm, mis hindab sammude vastavust algoritmile. Lisada
võimalusi ülesande omaduste etteandmiseks juhuslikul
genereerimisel.
2) Lisada hulgateoreetiliste avaldiste
teisendamine.
3) Luua läbi brauseri kasutatav serveril
töötav versioon.
Predikaatide väljendamise ülesannete vastuste kontroll hulgateooria predikaatide jaoks (süntaksi ja vabade muutujate kontroll, väljendamine konkreetsetes mudelites)
Graafiülesannete lahendamise keskkonna arendamine. (H.Pärn 2013, J.Siim 2014). Ülesannete tüüpide hulga oluline laiendamine, viimine veebikeskkonna alla.(üks teema välja antud, aga jätkub uusi tüüpe veel vähemalt teise teema jaoks)
Tekstülesannete lahendamise keskkonna arendamine. Prototüüp - E.Koppeli bak-töö 2006. Õpetaja programm on lisatud 2013, avaldiste võrduse tuvastamine Maxima abiga 2014, automaatlahendaja (mitte päris korrektne versioon) 2015. Tuleks edasi töötada automaatlahendajaga, lisada võimalusi geomeetria, keemia, füüsika jne ülesannete lahendamiseks (ühikud, konstandid, mitmetehtelised lahendussammud)
Katsetused arvutialgebra süsteemil põhineva testisüsteemiga (küsimused, mille vastuseks on avaldis).
Avaldiste võrduse kontrolli testimine arvutialgebra süsteemides.
Arvutialgebra kasutamise viiside väljatöötamine hulkliikmete tegurdamise ülesannete jaoks põhikoolis.