Eesti Go
This page is about the boardgame of Go (also known as Igo, Baduk and Weiqi) in
Estonia. For convenience of foreigners or foreign guests, some parts of this
page are given in English. However, most of the material is in Estonian. If
you have any questions, however, feel free to ask!
Sissejuhatus: Mis on Go?
Go (jaapanikeelne nimetus, 碁), samuti tuntud kui Weiqi (või
Wei-ch'i, Hiinas, 圍棋 või 围棋) või Baduk (Koreas,
바둑) on üks vanemaid ja ühtlasi populaarsemaid lauamängusid,
umbes 41
miljoni vähem või rohkem regulaarse mängijaga. (Populaarsem on
arvatavasti vaid male.) Mängu reeglid on lihtsad: must ja valge käivad
kordamööda lauale kive, ning võidab see, kes on lõpuks ``piiranud'' oma
kividega suurema maa-ala. Samuti loetakse sinu kivid surnuks, kui need on
vastase poolt ümber piiratud, ning eemaldatakse laualt. Mängus on veel vaid
mõned üksikud reeglid, mis väldivad erandolukordi (näiteks sama seisu
lõpmatut taaskordamist). Teisest küljest, Gomängu strateegia on keeruline:
ilma detailidesse laskumata, ühest nurgast ahnitsemisel võid ilma jääda
teisest nurgast. Seetõttu on mängus oluline balanss ja tasakaalukus.
Gomäng on pärit Hiinast (olles legendide järgi 4000 aastat, tegelikkuses
aga vähemalt 2000-3000 aastat vana), ning ka tänapäeval elab enamik
mängijaid Kaug-Idas (Hiina, Korea, Jaapan ja Taiwan). Nimetatud maades on ka
Gomängijatel oma profiliigad, ning kokku teenib umbes 1000 mängijat leiba
just professionaalina. Viimase 15 aasta parimad mängijad tulevad valdavalt
Koreast, korealastele järgnevad hiinlased ning mõningase distantsi järel
jaapanlased. Hetkel näib maailma parim mängija olevat Lee
Sedol (이세돌, Yi Sedol, ingliskeelne infokogumik tema kohta
ning tema
mängude kogu Go4Go's).
Go reeglid
Go reeglid on lihtsad (vt ka paremal olevat diagrammi):
- Kaks mängijat (must ja valge) asetavad kive kordamööda 19x19 lauale, sh must
alustab. Alguses on laud tühi. Käia võib sisuliselt kõikidele vabadele
kohtadele, kahe erandiga (kirjeldatud hiljem). Laual olevaid kive
liigutada ei tohi.
Mängijad võivad ka passida (=käiku vahele jätta), kui nad leiavad et käimine
nende seisu ei paranda. Kui mõlemad mängijad passivad järjest, siis loetakse
mäng lõppenuks, ning mängijate skoor loetakse kokku.
- Otseses ühenduses (diagonaalühendus ei loe) olevat kivid moodustavad ühe
rühma. [Ntks paremal esimesel diagrammil on mustal 1 rühm ja valgel 2.]
Kui vastase rühm täiesti ümber piirata (jällegi diagonaalis pole vaja),
siis võib vastavad kivid laualt ära võtta. Kui rühma ümberpiiramiseks peab
vastane tegema N käiku, siis öeldakse et sel rühmal on N vabadust.
[Samal diagrammil on kõik musta ja valge vabadused täppidega ära tähistatud.
Seega on musta rühmal 5 vabadust, ning valge rühmadel kummalgi 4. Pangem tähele
et kaks ruutu on rohkem kui ühe rühma vabaduseks. Teisel diagrammil on musta rühmal
täpselt 1 vabadus (punkt A). Seega kui valge käib sinna, siis on musta rühm
surnud ning need kaks musta kivi eemaldatakse laualt.]
- Erand 1: enesetapud on keelatud. Mingisse positsiooni ei tohi käia siis kui selle tagajárjel
a) ükski vastase rühm ei sure, ning samal ajal b) sul endal moodustub rühm, millel pole ühtegi vabadust.
[Märkus: on olemas erinevaid goreegleid, ning teatud reeglites seda erandit sees pole. Samas
nn jaapani reeglites (mis on maailmas kõige levinumad) on enesetapud keelatud.]
- Erand 2: et vältida lõpmatu pikkusega mänge, on sisse toodu järgnev ko reegel (vt 3ndat
diagrammi): kui vastane on võtnud ära täpselt ühe sinu kivi siis võtvat kivi ei tohi
koheselt tagasi võtta, vaid vahepeal peab tegema vähemalt ühe käigu mujale. [Diagrammil
on must võtnud ära täpselt ühe valge kivi. Ilma ko-reeglita saaks nüüd valge selle 1
musta kivi ära võtta, must võtaks uuesti valge kivi ära jne. Mäng jääks tsüklisse]
Rohkem reegleid sisuliselt ei ole (on olemas veel mingid erandjuhud, kuid
need on valdavalt tuletatavad toodud reeglitest). Pärast mängu lõppu toimub
skoorimine, mille käigus otsustatakse võitja. Selleks arvutatakse eraldi
musta ja valge mängija skoorid. Mängija skooriks on (jaapani reeglite järgi)
tema kivide poolt piiratud vabade ruutude arv, millele on lisatud tema poolt
ära võetud vastase nuppude arv. [Kui mängijad ei suuda kokku leppida,
kellele mis ala kuulub, siis nad peavad edasi mängima.] Mängu tulemuseks on
skooride vahe. Sealjuures lisatakse valge skoorile nn "komi" 6.5 punkti.
Komi on vajalik, kuna mustal on alustajana väike edumaa, ning komi 6.5 puhul
näitavad statistilised andmed, et kummalgi mängijal pole edumaad. (0.5 on
lisatud selleks, et ei tekiks viike.) Nii näiteks kui valge on piiranud 40
punkti ja võtnud ära 8 musta kivi, ning must on piiranud 48 punkti ja võtnud
ära 4 valge kivi, siis on valge skoor 40+8+6.5=54.5 ning musta skoor
48+4=52, seega valge on võitnud 2.5 punktiga. [Vt ülevalt 4ndat diagrammi]
Täpsemate reeglite jaoks vt playgo.to linki.
Miks Go?
Go on abstraktne lauamäng nagu näiteks male, kus pole rolli juhusel ning võidab see, kes
on tugevam. Go eelistamiseks teiste abstraktsete lauamängude seas on palju võimalikke põhjuseid:
- Maksimalistidele: mängu keerukus, sh arvutite jaoks
- Go on raske, ning pole karta, et niipea seda veel perfektselt mängima
õpitakse. Kuigi mängu idee on lihtne, on tegu ühe kõige raskema lauamänguga
--- nagu ütleb Go vanasõna, tegu on mänguga, mille reeglid õpitakse selgeks
paari minutiga, mängu ennast õpitakse aga terve elu. Seda demonstreerib
ilmekalt fakt, et parimad Goprogrammid suudavad tõsist konkurentsi pakkuda
vaid edasijõudnud algajatele --- parimatele proffidele jäävad Goprogrammid
aga kõvasti alla nii praegu kui ka lähemas tulevikus (loe
sellest). See eristab Go'd malest, millele on arvutimale võidukäigu tõttu
juba ennustatud surma.
- Matemaatikutele
- Go reeglid on lihtsad, kuid nende lihtsate reeglite abil koorub välja
keeruline mäng. See sarnaneb matemaatikale, kus lihtsatest aksioomidest saab
tuletada keerulisi teooriaid.
- Balanseeritud/mitmetahulisus
 Go on mitmetahuline --- hea mängija peab valdama nii
täppistaktikat (suutma rohkem kui 10 käiku ette lugeda) kui ka rohkem
intuitiivset strateegiat (19x19 laua puhul on kõigi võimaluste lugemine
lihtsalt võimatu, enamasti peab usaldama oma intuitsiooni, sa pead
"tunnetama" millisesse laua piirkonda käies sa kõige rohkem võidad); seega
on Go sobiv nii matemaatikutele kui kunstnikele. Go on sõda, male on lahing:
malemäng lõpeb kuninga matistamisega, tulemus on kas 1, 0 või 1/2 (viik);
matistamine toob võidu ka siis kui muu olukord laual on nigel. Samas Go's
peab alati vaatama tervet lauda, ning profid võidavad tihti mängu vähem kui
kahe punktiga (skooriks on kahe poole poolt piiratud territooriumide vahe;
ebavõrdsete mängijate puhul võib tulemuseks olla ka 200-punktine vahe).
- Viikide puudus
- Go's pole viike (viikide rohkus vähendab oluliselt male võlu vähemalt
minu jaoks), ning alustajal pole edumaad: mõlemat saavutatakse sellega, et
teisena alustajale (valgele) antakse mängu alguses vaikimisi 6.5 punkti
ette. Töötav händikäpp-süsteem tagab ka selle, et erinevate oskustega
mängijatel on omavahel huvitav mängida.
- Kultuurilised põhjused
- Hiinas kuulus Go (koos näiteks kalligraafiaga) nelja klassikalise kunsti
hulka, mida pidi valdama iga haritud inimene. Jaapani majades oli tihti
spetsiaalne ruumgi Go mängimiseks. Inimesed, kel on sügavam huvi Kaug-Ida
kultuuri vastu põrkuvad tihti ka Go peale, seetõttu võib Gomängijate hulgas
leida tihti näiteks Jaapani kultuuriloo või hiina keele tudengeid.
- It's fun!
- Üheks Eestis (ja ka mujal Euroopas) Go populariseerijaks olnud anime
"Hikaru no Go", mis on toonud Gomängu juurde hoopis erineva demograafilise
kogukonna: teismelised aga ka vanemad animehuvilised.
Kui sa soovid Go'd mängima õppida, vaata kõrvaltoodud viiteid algajatele! Soovitatav tee:
- Vaata PlayGo.To
juhatust. Seal tehakse sulle selgeks reeglid, baastaktika/strateegia, antakse algaja tasemele
vastavaid ülesandeid, ning sa saad ise ka natuke kätt proovida.
- Liitu Go mailinglistiga, ning loe ja kirjuta eestikeelses Go foorumis go.raven.ee.
- Mängi esimesed 100 mängu mõnes Goserveris (näiteks KGS - seal otsi ka üles Eesti ruum!),
et mingisugune aimdus mängust saada.
- Pärast seda kontakteeru teiste mängivate eestlastega, ning ürita ka päriselt mängida.
|

Algajatele
Tarmo Jüristo leht algajatele
PlayGo.To
Ülevaated
Go (Wikipedia)
Infokogumikke
Sensei's Library

Serverid
Tygem (how to get to Tygem)
Cyberoro
Dashn
IGS
KGS
Arvutiprogrammid
-Mänguprogrammid
Gnu Go
--Ülevaated
Go Programs @senseis
The Computer Go Ladder
- Kliendid
gGo
-Tesuji, L&D jm probleemid
UliGo
goproblems.com
Kombilo
-Nipet-näpet
sgf2tex
-Go tarkvara
... Series 60 mobiilidele
-AGA Go tarkvara nimekiri
Govarustus
Poed Eestis:
Ludo
We Play
Tarnijad:
Gaimport
het Paard
Yutopian
Kiseido
Samarkand
Raamatud:
Ülevaade
Uudised
World Go News blog
IGO-Kisen
Go4Go
GoBase
Veebifoorumid
GoDiscussions
Reitingud
-(Valdavalt) Profireitingud:
Pro Go Ratings
Holigori reitingud
Chinese Pro Ratings
-(Valdavalt) Amatöörid:
EGF reitingud
AGA reitingud
Organisatsioonid
International Go Federation
Baduk Kiwon (Korea)
Chinese Go Association
Nihon Kiin (Jaapan)
EGF (Euroopa)
European Go Database
AGA (USA)
Amatööride turniire
World Amateur Go Championship
Eesti ja Go
EGF Eesti reitingud
Eesti leht Sensei's.
Eesti leht SuomiGo's
Go mailing-list 
Eesti Go Blob
Lahe Go foorum
Lõbu
Hikaru No Go
Seda lehte peab üleval Helger Lipmaa.
|