9.11.2011

Taas töine päev tulekul. Õigemini juba kella seitsmest saati käimas. Võtan lõuna paiku siiski pisut aega, et lugeda uut lähetust, mis minu postkasti jõudis 9:30, olles foorumisse postitatud juba 8:50 (tegelikult jõudis see kirjakasti erakordselt kiiresti). Mõtlesin, et peaks ise ka midagi tarka kostma. Kui mitte muud, siis vähemasti edasi arendama põhjuste loendit, mille ma küll siia kirjutasin, ent mida pole veel foorumis avaldanudki.

10:00


Anu kirjutas:

Jah, ka mulle tundub, et rollijaotuse peaks õppejõud jätma rühmaliikmetele ise otsustamiseks. Samas saame õppejõuna sellele tähelepanu juhtida. Üks enda hea kogemus, mis on veidi motiveerinud, on see, et olen enne rühmatöö juurde asumist rääkinud tudengitele üldiselt rühmatöö eripärasid, millele tähelepanu pöörata ning mida sellest võimalik õppida. St öelnud, et head rühmatööd on enamasti võimalik teha, kui rühm on hästi töötanud. Ning lisaks sellisele üldisele kirjeldusele olen toonud ka ühe hea näite ühest rühmatööst, mis oli nii hästi tehtud, et tekkis ebaterve kahtlus, et tegemist on plagiaadiga. Asja lähemalt uurides selgus, et tegemist on väga tugeva rühmaga - selge tööjaotus (nt igaüks kirjutab küll oma osa, mida hiljem vastastikku täiendatakse / retsenseeritakse), korraldus (näost-näkku kohtumiste kombineerimine elektrooniliste aruteludega) jms. St vahel on tundunud, et rühm laguneb seetõttu, et keskendutakse teemale, aga unustatakse ära, et ka rühma toimimiseks tuleb vaeva näha.

Põnev on jälgida, et vähemasti osaline seesmine soov (ka) veebipõhises õppes (vähemasti) korragi «näost näkku» kohtuda, on tugevasti suguliiteline. Vähemasti nendest inimestest, kes sellist soovi suuremal või vähemal määral on avaldanud, on umbes 95% naisterahvad. Meeste jaoks ei ole kokkusaamine ja silmside sedavõrd oluline.

Lisan omapoolselt foorumisse nimistu põhjusist, mis võiksid rühmatööd segada ning ärgitan kommenteerima.

Igatahes on meil päevakorral küsimus: miks rühm ei tööta? Mis võiksid olla sellise passiivsuse tunnused. Ma toon omapoolselt välja mõned ning oleksin rõõmus, kui täiendate.

  • inimesed on tööga koormatud ega leia sobivat hetke kursusel osalemiseks
  • inimesed on tööpäeva lõpuks nii väsinud, et «mõte ei liigu» ning paremal juhul suudavad nad veel vaid teiste kirjapandud lugeda
  • inimene pole arvutiga sina peal — kui ilmnevad tõrked, siis ta pigem hoidub eemale kui asub probleemi likvideerima
  • teemas, millega tegeleda tuleb, ei olda piisavalt «kodus» ega julgeta oma asjatundmatuid mõtteid avaldada
  • kursusest osavõttu soovitas keegi kolmas isik, õppijaks registreerunu pole isiklikult huvitatudki
  • esineb tõsiseid tehnilisi probleeme arvuti rikkisolekust kuni voolukatkestusteni
  • puudub isiklik arvuti ning kodakondsetel on olulisemaid töid (nt kooliõpilase kodutööd)
  • rühmatööks sobimatud isikuomadused (liigne tagasihoidlikkus)
  • ajutised terviseprobleemid õppijal endal või tema lähedasel
  • lootusetu mahajäämuse tunne: lihtsam tundub loobuda
  • harjumus «teiste kaelal ligu lasta», soovimata ise panustada
  • üksiku(te) rühmaliikmete liigne jutukus. Igast pisemastki teemast tehakse väga suuri üldistusi ning kaldutakse põhiteemast kõrvale (mul on kogemus, kus üks inimene kommenteeris iga pisematki sissekannet mitmetesse lehekülgedesse ulatuvate heietustega maast, ööst ja eksistentsialismist).

  • Ühtlasi oli Triin kirjutanud foorumis mulle, et nad lootsid, et rühmatöö tehakse ära 10 päevaga. No mis viga olnuks see ära teha, kui kõik oleksid selleks aja planeerinud. Kui aus olla, siis mina suisa planeerisingi. Kuid kuna see töö tegemine (mõttevahetus) kipub seal õige visalt vinduma, siis leidsin, et ma üksi pole ka suuteline kogu rühma eest mõtlema. Teen siis seni ka ise muid töid. Pisut kurb, aga tõsi.

    13:26


    Triin kirjutas õhtupoolikul veel teisegi kirja. Ma hakkan juba arvama, et ma siiski ehk pole ainuke, kes peaks olema kohtustatud kirjadele vastama. Ometi tunnen endal seda kohustust, kuna määrasin ju end kirjutajaks.

    Kui sellest vähegi abi on, saate muidugi 20. novembrini ajapikendust.
    Aga nüüd - kes oli juht!? Juht peab vaatama, et õppijad oma arvamust avaldaks ja andma kirjutajale märku, et nüüd on arvamused olemas ja teada, mida iseseisvalt edasi tuleb uurida. Kirjutaja paneb teemad ja nimed kirja. Siis koguvad kõik etteantud aja jooksul iseseisvalt infot ja saadavad selle foorumisse või kirjutavad wikisse. Siis loevad üksteise kirjutisi ja püüavad mõista, küsivad ja arutavad.
    Triin

    Postitasin vastuse:

    Jama selles ongi. Mina (oma portfoolio sissekanneteski) sain sedasi aru, et mina olen kirjutaja. Aga Darja võiks olla terase inimesena juht. Mis nüüd temast saanud on, ei tea.

    Ajapikendus muidugi on pool võitu. Aga hetkel olemegi just portsu otsas: peame rühmas arutama probleemi, mis on tekkinud. Hetkel polegi kaugemale jõudnud, kui esimeste väideteni, milliseid ma siia ettevaatlikult poetanud olen.

    Darja! Juhi meid!
    Illar

    20:02


    Täpselt kl 22 volksas mu postkasti Darja põhjalik kiri koos rühmatöö ülesannete jaotusega.

    Ohoh, vot sellist asja ma nüüd ei oodanud aga kuna tahaks ka asjaga ühele poole saada ja kuna 20-ks lisaks grupitööle on vaja hakkama saada veel kahe ülesandega, siis oleks hea, et võtaksime end kokku ja teeksime ära.

    Nii, võtsin abiks Triinu juhendid ja teemade suunad.

    Kuna esialgsed arvamused on meil juba olemas, siis võiks liikuda edasi ja iseseisvalt uurida mõningaid teemasi.

    I Rühmade olemus - et üldse aru saada millest me räägime, seda teen mina, siis

    II Rühmade dünaamika - kuidas rühm liigub ja areneb, seda võiks teha Külliki Seppel

    III Edukas ja ebaedukas rühm - kuna osaliselt on Illar juba sellel teemal infot jaganud, siis võiks ta sellega ka edasi tegeleda

    IV - Õppijate aktiveerimine - milliseid meetodeid on targad inimesed kirjutanud kuidas rühmadega hakkama saada, kuna Anu Masso on veidi sellel teemal oma arvamust jaganud, siis tegeleb sellega edasi. Ja kuna see on oluline teema selles, et hiljem kokkuvõte koostada, siis sellega tegeleb ka Maria Tamm

    NB! Igaüks võiks oma osa postitada foorummisse reede õhtuks 11.11

    Seejärel on laupäeval aega kõigil tutvuda kõikide kirjutistega ja lisada oma arvamus.

    Seejärel pühapäev - esmaspäev, võiks otsad kokku tõmmata.

    Minu esialgne plaan, kuna see tuli ootamatult, siis pole aega olnud täpsemalt läbi mõelda mis edasi aga peamine vist, et kõik teaksime mida edasi teha.

    Leidke pool tunnikest netis surfamiseks ja materjali kokku panemiseks, see ei pea olema pikk, kõige olulisem, et Teie arvates tähtsad asjad saavad kirja.

    Nimed jaotasin gruppi nimekirja alusel, seega kellegile liiga ei tahtnud teha, ainult arvestasin Illari ja Anuga, kes on teemade üle arutamist alustanud.

    Seega nüüd ootame reedeks 11.11 kõigi meie materjale, et edasi tegutseda.

    Ühest küljest on see väga tore. Teisalt aga jälle olen ma hetkel taas kole hõivatud, ja seda eriti just 11.11.11. Suisa pool päeva taas sõidus (koolitamas). Aga ma loodan, et suudan endale kusagilt näpistada aja, et juba homme asjaga lähemalt tegeleda. Tänan, Darja!

    On oodata Triini soovitust, et veebitekstides ei tasu jooni teksti alla panna, kui tegu pole just lingiga. Kuid tean ka, et olemas on vastavad sätingud, mis võimaldavad ka kõige edulisemate linkide alt jutid kaotada. Minu jooned siin on tingitud sellest, et nii oli Darja oma kirja vormistanud.

    22:12


    Kommentaar