13.11.2011

Kuigi eile juba veidike «lubas», on seni kurusel kestnud aukartustäratav vaikus. Hakka või arvama, et hoolsad pereemad valmistuvad isadepäevaks.

00:34


Päev algas igati kaunilt. Naabermajal lehvib kenasti sinimustvalge ja puha. Meie majahoidja ei hakanud end selle tühja asja pärast kodunt välja vedama. Juba kl 10 olid mul õpetajatele tõendid väljastatud ja liitrike kohvi naha vahele valatud. Kl 11 paiku otsustasin sooritada luureretke, et veenduda meid teenindava Ragn Sells üllameelsuses. Kuna ma möödunud nädalal tellisin korstnapühkija, kes kaapis esimesest korstnajalast 8, teisest 21 ja kolmandast (... siit alates olevat lugeminegi sassi läinud) ... kes teab kui mitu ämbritäit pigi välja ning asetas selle kõik kenasti kilekottidesse pakituna prügikonteinerisse, oli konteiner juba üleeile kuhjaga täis. Lepingu kohaselt ei pruukinuks vedaja seesugust olukorda seedida ning võinuks paremal juhul kuhja konteineri kõrvale maha lükata, halvemal juhul aga hoopis asja sinnapaika jätta. Nüüd aga selgus, et konteiner on kenasti tühi. Vaid mõni pebreke konteineri kõrval maas. Nii kaunist situatsiooni ei julgenud lootagi. Järgnevalt on oodata torisevat märkust dispetšerilt, et kuhja tekitamine pole lepingu kohaselt lubatav. Igatahes on see firma vaatamata oma suhtelisele jäikusele tühjendusgraafikus siiski tasemel.

Et aga rahvas kursusel end ei ole veel ilmutanud, võtan rahus ette oma järgmise töö, mis seostub juhendi kirjutamisega veebikeskkonda. Vaimusilmas kujutan ette, et sellest juhendist võiks saada koguni veebipõhine kursus, iseasi aga, kuhu serverisse ja millisesse keskkonda see püsti panna. Ma ei ole uurinud, kui kallis oleks näiteks Moodlei soetamine endale (firmale). Pisikese tagasilöögina mõjus vaid FlashVortexi litsentsi lõppemine. Päris oma kuludega ma seda ka pikendada ei raatsiks, mistõttu otsin rahastaja.

11:15


Kella 17 paiku saabusid kaks olulist kirja, mis mulle ka otsese kohustuse seavad.

Külliki oli foorumisse juba kl 15:18 kirjutanud:

Definitsioonide juurest ettepanekute juurde liikudes, loeksin Tuckmani käsitlusest välja selle, et enne kui passiivsed liikmed automaatselt välja arvate, peaks selgeks tegema, mis tüüpi rühmaga on tegemist ja millises faasis tõrked tekkisid. St kas tegemist on rühmaga, kes üksteisest midagi ei tea (st faas 1), mil aktiviseerimiseks oleks vaja ehk alustada soojendus- ja tutvumisülesannetest, mille kaudu rühmaliikmed üksteist ja üksteise iseloomu tundma õpiksid. Siis kergeneb ka rollijaotus jms ning rühm võib tööle hakata.

Kui aga on tegemist rühmaga, kus liikmed üksteist juba varasemast hästi tunnevad ning on üksteise suhtes ootused ja eelarvamused, eeldatavasti ka teatav lojaalsus- ja vastutustunne, on tõenäoliselt grupi mittetoimise põhjused sügavamad. Ja tuleks rakendama Maria pakutud võimalusi.

Darja lisas kl 16:06

Aga ma paluksin Illarit meie tekstid üle vaadata, mida on veel vaja, et rühma kokkuvõte ära koostada.

Mis viga oleks muidu protestida ja asja edasi tõugata, kui ma ise poleks end kirjutajaks ja Darjat juhiks sokutanud — menetlen lähitundide jooksul oma töö lõpuni ning alustan loo kokkukirjutamisega.

17:33


Et see rühmawiki korralikult ei tööta, siis oli tükk tegemist, et üldse leida sinna tehtud sissekanne. Kusjuures mu varasemad proovisissekanded olid jäljetult haihtunud! Ma ei taha küll öelda, et minu sõrmist üksnes pärleid pudeneks, ent tiba nörritav on see küll, kui töö kaduma läheb. Õnneks vist ei ole tarvidustki tööd privaatsesse rühmawikisse postitada. Vaatame, mida on kirjutanud Darja (juba mitme päeva eest, ehkki daatum ei paista kusagilt — ilmselt oli see 10.11.11):

I Teema: Rühmade olemus
Grupp on teatud viisil organiseeritud, suhteliselt püsiv inimühendus, kellel on teatavad ühised väärtused, huvid ja käitumisnormid.

Grupp — inimühendus, mis koosneb inimestest, kes on regulaarses koostegevuses ja vastastikuses sõltuvuses ühe või enama eesmärgi saavutamiseks teatud perioodil. Grupp on inimeste ühendus, milles inimesed tegutsevad ühise eesmärgi nimel.

Iga inimkoosolus pole grupp, nt. loengus osalejad – passiivne, puudub vahetu vastastikune tegevus ja samas kui seminaris lahendate ülesannet, moodustate grupi.

Grupi üksikliikmed toovad gruppi kaasa oma tõekspidamised, väärtused, isiksuseomadused, eelnevad kogemused ning need tunnused mõjutavad grupi tegevust tervikuna. Grupi ülesehitus näitab, milliste tunnustega ja omadustega inimestest grupp koosneb.

Homogeenses grupis käituvad liikmed ühtmoodi, heterogeenses grupis aga teisiti. Homogeenne grupp – liikmetel on tuntaval määral sarnaseid tunnuseid (vanus, sugu või sarnased väärtused). Heterogeenne grupp – liikmete tunnused varieeruvad suurel määral.

Grupi suurus on väga oluline grupi toimimise seisukohalt. Töögrupp on väike grupp, mida iseloomustavad pidevad kontaktid liikmete vahel. Hea töövõimega on 8-16 liikmeline grupp, kuigi paljudes allikates väidetakse et maksimaalne grupi suurus võiks olla 12 inimest, sest siis on liikmed veel omavahel pidevas kontaktis. Liiga väikesed grupid – palju suhtlemist, aga ei teki eriti uusi ideid.

Liiga suur grupp – tekivad alagrupid, mõned liikmed domineerivad. Mida suurem grupp, seda rohkem on ressursse ülesande täitmiseks, kuid suhelda ja koordineerida on keeruline. Rollid grupis:

1. Ülesandega seotud rollid: -Ideede ja tegevuste algataja – inisaator, paneb kirja, sõnastab, soovitab. -Informatsiooni ja arvamuste otsija. -Infoandja – info andaja grupis, mis toimub grupi sees. -Probleemide selgitaja, kes märkavad suure ideega seotud probleeme. -Konsensuse mõõtja, kokkulepe.

2. Suhetega seotud rollid, mille kaudu inimesed püüavad hoida gruppi koos: -Harmoniseerija, kes püüab tegeleda sellega, et pingeid maha võtta. -Kompromisside looja, kui on tegemist konflikti olukorraga. -Toetaja – väljendab sõbralikkust, soojust, vastutust teiste suhtes. -Värava/uksehoidja – inimene, kes hoiab suhtlemise kanalid avatud. -Gruppi normide väljendaja, kes kontrollib, et tegevuses ühiskonnas täidaks heakskiidetud norme.

3. enesele suunatud rollid, eriti töögruppides, nad tegelevad iseendaga ja tahavad teiste tähelepanu, et teised ka nendega tegeleksid: -blokeeriv - kõik, mida tema pole välja pakkunud ei sobi; -domineerija, kes tahavad mõjuvõimu, võitlevad juhi, liidri vastu; -eemalseisjad, kes ise seavad end grupist välja poole.


Kasutatud kirjanuds http://193.40.33.19/doc/OKmka2004Reino.grupid.pdf
www.hot.ee/richard88/file/suhtlemis_psyhho.doc

Meenutagem veelkord ülesande sisu:

Ülesanne on täidetud, kui iga inimene on enda rollis rühmatöös aktiivselt osalenud ja foorumisse on esitatud rühmatöö kokkuvõte.

Selleks, et kokkuvõte laabuks, teen esmalt veel kord väljavõtte tööülesandest, et siis sellele kui kondikavale üles ehitada olemasolevatest vastustes «(vilja)liha». Jätan endale siinkohal voli hakkida vajadusel esitatud kirjad tükkideks ja esitada sobivasse alajaotusse, asetada rõhkusid, lisada omapoolseid kommentaare ning parandada mõningad hooletusvead.


Juba kui lõpusirge paistis, toimus Murphy seaduste kohaselt kl 23:10 paiku voolukatkestus, mis kestis murdosa sekundist. Vaatamata asjaolule, et mu arvutil on omal ajal kalli raha eest soetatud UPS ja puha, kustus muuhulgas ka arvuti. Mõistagi oli tal mu senine töö «ununenud». Kui sellest abi oleks, ütleks lausa ropusti... Otsustasin siis, et tõstan senise töö homsesse päeva üle.


Kommentaar