20.11.2011

Heiskasin eile endagi rühmatöö, mille tähtajaks oli täna. Aga kõike ei peagi ilmtingimata viimasel minutil tegema, seda enam, et sisuliselt on ülejäänud kursus, või vähemasti selle edumeelsem osa, selle ülesande juba ammu heisanud.

Veel eile ma kirjutasin foorumisse kaks kirja. Seni on laekunud ka üks vahva kommentaar. Tõsi, see kirjutati juba eile, ent kuna ma olin taas töölainel, siis lugesin seda alles nüüd.

P2AV.TK.318 » Foorumid » Rühmatöö kirjeldus » Illar ootab kommentaare
Illar ootab kommentaare
Postitas: Illar Leuhin - laupäev, 19 november 2011, 17:57



Tere!
Pakun uurimiseks ka enda rühmatöö skeemi. Avage selle uurimiseks manus.

Ootan särtsakaid kommentaare.

Illar

P2AV.TK.318 » Foorumid » Rühmatöö kirjeldus » Illar ootab kommentaare
Vastus: Illar ootab kommentaare
Postitas: Illar Leuhin - laupäev, 19 november 2011, 18:51

Hetkel on minu jaoks tehnilised küsimused:

  1. Kuidas õpilased saavad end ise rühma registreerida: millise sätingu ma selleks käivitama peaksin?

  2. Kuidas ja kas on võimalik, et mingi rühma liige saaks umbes nädala möödudes end registreerida samaaegselt teise rühma «luurajaks»?


P2AV.TK.318 » Foorumid » Rühmatöö kirjeldus » Illar ootab kommentaare
Vastus: Illar ootab kommentaare
Postitas: Eve Kubi - laupäev, 19 november 2011, 21:03

Tere!

Viskasin pilgu peale Sinu ülesandele. Oled teinud selles jätkuvalt ainult Sulle omases stiilis: värvikas ja pilkupüüdev ning asjalik. Kuna Sinu ainevaldkond põhjustas minus juba kooli ajal pea-, kõhu- ja hambavalu (lugupeetud bioloog Raudvassar pani mulle lõpuks pika vaeva ja lubaduse peale, et ma ei lähe kunagi bioloogia eksamit kusagile tegema - viie ikka ära), siis teksti sisuga ma ei tutvunud. Ja ega ma poleks sellest vist ka aru saanud, sest need ained on minu jaoks midagi müstika piirimailt. Aga mulle meeldisis väga Sinu rühmatöö reeglid: konkreetsed, lühidad ja asjalikud! Taoline rühmatöö kujundus peaks küll osalisi tegutsema inspireerima.

Aga milleks on vaja neid luurajaid?! Kuigi jah, mina ise luuran pidevalt Sinu portofoolios ringi: mulle see meeldib ja sealt saan patakate kaupa uusi teadmisi. Üks pildike spioonidest:)

Oh, ja head rahvusvahelist meestepäeva Illar!

Eve



P2AV.TK.318 » Foorumid » Rühmatöö kirjeldus » Illar ootab kommentaare
Vastus: Illar ootab kommentaare
Postitas: Illar Leuhin - pühapäev, 20 november 2011, 01:04

Ah et meestepäev on? No tore! Siis peaks ju koaguleeruma  

Aino Raudvassar on Eesti Bioloogiaõpetajate Ühingu auliige. Mul on omakorda au olla tolle organisatsiooni lehe veebihaldur. Igatahes on põnev tutvuda inimesega, kellel bioloogia paneb valutama pea, hambad ja kõhu. Mul on tunne, et olen ka endale seesuguse valdkonna leidnud, kuid see tuleb ilmselt ealistest iseärasustest: ma nimelt ei suuda enam üldse aru saada kaasaegsetest itimeestest, kes toodavad üha uusi ja põnevamaid programme, mis kohe teps mitte ei taha ühilduda vanema riistvaraga. Näiteks pidin enda läpakasse installima 9 saksakeelset programmi, et sisse skännida ID-kaardi kujutise. Milleks selle kaardi pilti skännima pidi, ei tasu minult küsida. Seni olen hakkama saanud digiallkirjadega.

Aga mis puutub luurajatesse, siis selleks on mul ka oma põhjus. Nimelt on need mu ühe suurema teema kuus alateemat omavahel hästi tihedasti seotud, üks ikka teisega tihedamalt kui ülejäänud. Ma tahaksin, et lapsed mõtleksid sellele, et nad teeksid oma elu märksa kergemaks, kui kasutaksid osaliselt teise rühma tööd. Kui peaks aga selguma, et tehniliselt on see võimatu (loodetavasti võtab sel teemal peagi sõna bioloogist Triin), siis pean ilmselt tööülesande veidi teisiti sõnastama.

Et mu portfooliost Sulle tulu tõuseb, selle üle on mul küll ainult hea meel.

Illar

1:14


Seekord võtsin siiski ette ja magasin oma 10 tundi, justnagu haige. Võimalik, et oleks kauemgi maganud, kui kohustused poleks mind lõpuks jalule upitanud. Mis puutub kohustustesse, siis olevat George Bernard Shaw omal ajal vahvasti öelnud — Kui rumal teeb midagi, mille pärast tal on häbi, siis nimetab ta seda oma kohuseks. Võimalik, et ma pole piisavalt rumal, kindlasti aga pole mul tehtu pärast häbi, seetõttu ma tegin näo, justkui see lause minu kohta ei kehtiks. Küll aga oli minu teadvuseta oleku ajal kirjakasti ilmunud muudliväline kommentaar, mis sai vastuse.


  2:28

Saatja: Marge-Thea Lembinen
Teema: Vahekommentaar

Koaguleerujale oleks paslik soovida värsket ja rõõska koagulanti :)

Kuna mina kursusel ei osale ning kursuse sisuga saan tutvuda vaid selles mahus, mis siinses õpipäevikus kirjas, siis on mulle jäänud kogu tegevusest küllaltki jutustav mulje. Olles töötanud 11 aastat haridusasutuses pean tunnistama, et oma tehnilise hariduse ning praeguse töö tõttu kujutasin siinset õppeprotsessi hoopis teistsugusena ette. Eeldasin oma naiivsuses, et ülesande lahendus lõpeb vastuse vormimisega, st iga osaline kujundab lühidalt, konkreetselt oma arvamuse. Arvamuste ühendist saaks konstrueerida osalejatele enam-vähem meeldiva valemi.

Olin ebalev ja pisut hämmingus, et rühmatöö teema juures polnudki minu jaoks justkui ühtki uut mõtet. Nüüd, kui autor kuulutas teema lõpeatuks, taipasin, et oma igapäeva tegemistes ma ju tegelikult kasutan kõiki siin tutvustatud rühmatöö vorme. Defineerimata kujul. Ajas ja ruumis muutuvatena. Rolle vahetades. Etappe kord üliedukalt sooritades, kord totaalselt untsu keerates.

Igatahes soovin ma edu kõigile osalistele ning luban lõpuni sellel sündmusel siin silma peal hoida  


Vastan 12:35
Tere!
See, et Sa kursusel ei osale, tuleb ilmselt kahetsusväärsest pisiasjast, et Su tööandja polnuks nõus kursusel osalemise tasu maksma. Sarnaseid kursusi on meie töötajatele suhteliselt palju, kuid väga avalikult neid ei kuulutata, kuni kursused meie "enda jõududega" täituvad. Ent huvi korral võin edaspidi silma peal hoida ja pakkuda.

Mis puutub koagulanti, siis sellega seoses meenub mulle mööfilik situatsioon: kuni veel umbes eelmise aastani ajasid mind alati muigama poe köögitarvikute nurgas müüdavad munakeetmismasinad. Ma ei suutnud kuidagi aru saada, milleks sellised masinad olemas on, kas siis tõesti ei suuda inimesed ise munagi enam keeta. Nüüdseks olen ma aga kõvasti edasi arenenud, ivikese jõukust kogunud ning minus tekkis kange tahtmine endalegi see masin soetada. Leidsin, et kui ma ise muna keetma hakkan, peaksin praktiliselt stopperiga pidevalt paja kõrval passima, fikseerimaks vee keemise alguse ning tõstes poti tulelt umbes 3. minutil. Kui nüüd edasi kalkuleerida, et järgnevalt tuleks munad karastada, siis veel kavalalt koorida... kuluks sellele menetlusele kokku tubli 10 minutit. Igatahes leidsin, et munakeetmise masin säästaks mind sedalaadi passimisest. Nüüd olen aga käinud poest poodi ega ole enam kusagil vastavat tehnikat müügil näinud. Mul jääb üle kaks võimalust: kas süüa ülekeedetud mune (mulle meeldib, kui rebu on vedel) või loobuda munade söömisest. Olen valinud viimase tee. Vähemasti ma ei keeda neid, teinekord praen või lisan muul moel toidule. Ka pannil koaguleerub munavalge rebust tunduvalt kiiremini ja mu eesmärk saab täidetud.

Mis nüüd aga puutub käesolevasse kursusesse, siis ei ole ilmselt keegi meist siinseid meetodeid esmakordselt avastamas. Ma ei oska teiste eest rääkida, kuid olen ju oma sissekannetes korduvalt maininud, et olen üht või teist meetodit varem korduvalt kasutanud, neid lihtsalt eelnevalt klassifitseerimata. Kursuse eesmärgiks ei ole kõikide trikkide läbimängimine ja nende toimivuse tõestamine, vaid pigem meenutamine ning kasutamine uues kontekstis. E-kursusel siis.

Kursuse eesmärk: kursuse lõpetaja tunneb peamisi hariduses kasutatavaid õppijaid aktiveerivaid õppemeetodeid ning oskab analüüsida nende meetodite kasutamise võimalusi oma õppetöös e-õppe kontekstis.

Eesmärkidena pole kahjuks isegi kirjas käsitletavate meetodite kasutamise tehniliste oskuste või teostuse laabumise vajadust. Õnneks saab selle kohta alati juhendajatelt küsida.

Ka rühmatöö kui selline oli vaid üks aktiivõppemeetodi võimalus. Kui aus olla, siis on tänapäeval üldse raske leida inimest, kes poleks ühel või teisel viisil oma elus kunagi rühmatööd teinud. Iseasi, kas seda ka just e-õppe keskkonnas. Meie kursuse rühmatöödest saime me kõik tiba targemaks. Enamasti tõdeti küll fakti, et tiheda tööaja kõrvalt on selles osalemine mõneti raskendatud. Silmas pidades aga fakti, et meie kursus koosneb õppejõududest, kes siit saadud kogemusi oma tudengite peal rakendama peaksid, tudengitel aga, teadagi, pole ametlikult muid tegevusi peale õppimise, siis reaalses töös peaks see rühmatöö veidi teistsuguse tulemi andma. Aga eks me näe. Mina isiklikult kavatsen kirjeldatud rühmatööd kohe varsti oma kursusel kasutada. Hetkel ootan veel tagasisidet tehnilistes küsimustes. Võimalus on lugeda ka manuaali, ent ma eelistaksin siiski vastust konkreetsetele küsimustele.

Igatahes jaksu mu sissekannete hoolikaks edasisekski lugemiseks ning "sõltumatu eksperdi" arvamuste avaldamiseks.

12:36


Et loodetud vastust mu küsimusele päeva jooksul ei laekunud, suvatsesin lõpuks avada manuaali «Rühmatöö Moodles» ning leida enda küsimsutele vastused. Selgus, et kui rühmad luua, siis võib juba loomise käigus luua neile omakorda rühmitused, kui soovida, et teise rühmituse liiga saaks rühmatöös osaleda. Mul seda polegi tarvis. Seepärast otsustasin luua nähtavad rühmad, mille tulemusena erinevate rühmade liikmed küll näevad üksteise tegevusi, ent ei saa neis osaleda. Täpselt seda mulle ongi tarvis.

Et õppijad on juba mu kursusele sisenenud, siis sobib mul kasutada tegevust Rühmade valimine, mille abil õpilased saavad ise soovitud rühmaga liituda. Rühmad ja nende kirjeldused (koos tööülesande kirjeldusega) on mul juba loodud. Selleks, et noored saaksid endale tühma valida, peaksin ma kursusele lisama rippmenüüst tegevuse Rühmade valimine, kus ühtlasi saan määrata õppijate arvu rühmas ning registreerumisperioodi. Hetkel ma veel ei tea, kas õppijate hulka hiljem ka muuta saab. On loogiline, et saab. Kuigi kõik õppijad ei mahuks mul 6 × 6 rühmadesse ära, peaksin samas arvestama, et osa neist on kindlasti passiivsemad. Kui paneksin rühma suuruseks 7, võib tekkida olukord, kus mõni rühm jääb hoopis tühjaks. See aga poleks hea.

Kõnealune juhis ei anna täpseid soovitusi, kuidas ja millises järjekorras rühmatöö vahendeid lisada, kuigi selgitab detailselt, mida ühes või teises rühmatöövormist teha saab. Mina soovinuks kasutada mõistekaarti, foorumit ja võimalik, et ka nn wikit. Mõistagi ei saa ega taha ma keelata neil kasutamast ka moodliväliseid vahendeid. Võimalik, et uute vahendte lisamise tarvis peaksin ma lugema mõnd teist manuaali.

Paraku ei saa ma ka siin päris hästi aru, milline on õppija vaade ning kuidas tal on võimalik end rühma jaotada. Kui ma ise selle rühmadesse jaotumise avan, kuvandub mulle vaid tabel rühmatööde kirjeldustega.

Tegin igale rühmale mõistekaardi pesa, mida saavad ka teised rühmad näha. Tegelikult saavad ilmselt kõik neid mõistekaarte ka muuta (teise rühma tööd saboteerida).

Järgnevalt tahtsin iga rühma jaoks koostada foorumi, kuhu nad oma töö mustandi sisestaksid. Ma ei leidnud kohta, kus ma saaksin vastava foorumi teha nähtavaks üksnes kindlale rühmale. Tegelikult pole sellest hullu, kui ka teised rühmad arutelu näevad, kuid ühe rühma jaoks peaks see olema selline, kus nad saavad ka muutusi sisestada.

Panin sätinguks nähtavad rühmad, kuid ei oska ikka veel määrata, kuidas konkreetne rühm just oma foorumi leidma peaks, ilma et oleks kartust valesse foorumisse sattuda. Veel ei ole ma ikka lahendanud rühmadesse jaotamise sätinguid. Kujutan ette, et see peaks käima selliselt, nagu meie kursusel, kus jaotumise lehel kuvandus kogu rümade valik ning õppijal (minul) piisas vaid vastaval punktikesel vajutamisest.

Otsustasin, et kuna eespoolmainitud küsimused on lahendamata, ma laste elu veelgi keerukamaks ei tee ega lisa wikit. Seda enam, et näiteks meie kursusel polnud mina ainus, kellel see vahend korralikult ei töötanudki.

Alles kui lülitusin rollile «Õppija», võisin märgata, et selles rollis oleval isikul kuvandub ennenägematult maotu tabel, mille viimases veerus on olemas ka link lisa mind rühma — ehkki see pole üldse see, millisena ma seda lehte ette kujutasin, ajab ehk kuidagi hädaga asja ära. Moodli arendajatele peaks küll soovitama mõnd disainerikursust.

Kuna ma olen sisuliselt oma tööga hädas, esitan meie kursuse avalikku foorumisse küsimuse, millele loodan kelleltki vastust saada.

P2AV.TK.318 » Foorumid » Rühmatöö kirjeldus » Illar ootab kommentaare
Vormistuse raske tee
Postitas: Illar Leuhin - pühapäev, 20 november 2011, 17:41

Sain läbi raskuste selle rühmadesse jaotumise tööle. Uurisin lehte õppija rollis ning mulle kuvandus ülimaotu tabel, kus esimesse veergu oli kujundunud rühma nimetus, teise kitsasse tulpa litsutuna kogu rühmatöö üldine eesmärk (kirjeldus), siis pealdisest tulenevalt maotult lai rühmaliikmete arv (tegelikult küll on seal nende hulk), edasi aga ligi 50% tabeli laiusest enda alla võttev rühmaliikmete nimekiri (mis esialgu veel tühi) ja lõpuks postiks pressituna link "lisa mind liikmeks". Väga hea meelega vormistaksin selle jõleduse asemel umbes sellise lehe, nagu seda oli käesoleval kursusel, aga kuidas?

Järgnevalt jäin hätta sellega, et kuidas konkreetsesse rühma registreerunule teha nähtavaks (või vähemalt vaikimisi avanevaks) just nimelt tema rühma foorum ja mõistekaart? Hetkel jäid need kõik loendina kursuse materjalidega samasse ritta. Ei leidnud ka kohast juhist, mida lugeda.

Ühtlasi oli mulle juba ka kirjutatud, ent see kirjavahetus polnud veel mu postkasti jõudnud. See aga ei tähenda, et ma ei võiks selle koheselt siia ringi tõsta.

P2AV.TK.318 » Foorumid » Rühmatöö kirjeldus » Illar ootab kommentaare
Vastus: Illar ootab kommentaare
Postitas: Made Laanpere - pühapäev, 20 november 2011, 17:22

Küsimus: kas tõesti töötab põhikoolis see, et noor inimene valib endale pakutud rolli ja kõik ülejäänud on nõus ja toetavad? Arvestades selle perioodi väga keerulisi arenguküsimusi ma pigem arvaksin, et rollid peab ise ära jaotama? Aga kui selline vorm on enne töötanud, siis tahaks sellest pisut enam teada.

P2AV.TK.318 » Foorumid » Rühmatöö kirjeldus » Illar ootab kommentaare
Vastus: Illar ootab kommentaare
Postitas: Illar Leuhin - pühapäev, 20 november 2011, 17:41

On varem töötanud. Töötab isegi praegu, ainult et liiga globaalselt (terve kursus allub kas isehakanud või valitud mentorile, kes jaotab ülesanded õppijate vahel). Noored on meeldivad ning kaugelt empaatilisemad, kui me arvatagi julgeme.

Aeg-ajalt tuleb ette hella naginat, kuid see pole sekkumist vajanud, lahenedes "iseenesest". Kindlasti mängib siin oma osa ka see, et õppijaid on üle kogu Eesti, teineteist nad eriti ei tunne. Ka on fakt, et kraaklejad ei kuulu sellisesse seltskonda, kes endale lisaks tavakoolitööle veel e-kursuse valiksid.

Illar

Lõpuks ei tahaks ma jätta juhust kasutamata, et veel seda Muudlit kiruda. Mõistagi võiksid selle keskkonna imetlejad mulle anda sada soovitust, kuidas ma peaksin need vahendid kõik kenasti rühmitama ja süstematiseerima... kuid kui kursus juba käib, mõtteid lisandub hiljem ning iga muudatuse tegemine käib üle kivide ja kändude, pole sellise soovitusega midagi tarka peale hakata. Vihkan ahistavaid keskkondi, kus ma ei saa ise lehe kujundust muuta ning kus ma pean pidevalt mingeid etteantud vahendeid valima. Kõige nurjatum on see, et iial pole ju piisavalt aega, et selle muudli hingeeluga põhjalikumalt tutvuda. Räägitagu mida tahes, aga minu jaoks tundus WebCT igati etem. Igatahes kolmanda teema «sisikond» näeb mul hetkel välja järgmine:


Näen, et kursusele on laekunud terve rida kirjavahetust, kuid otsustan siiski enne jätkamist teha selles tegevuses pausi.

18:28


Made jätkas eelpool alustatud teemat. Mis ma siis muudki teha saan, kui kenasti vastata.

P2AV.TK.318 » Foorumid » Rühmatöö kirjeldus » Illar ootab kommentaare
Vastus: Illar ootab kommentaare
Postitas: Made Laanpere - pühapäev, 20 november 2011, 17:53

Hea teada. See on ilmne e-õppe eelis,et liidrid ei saa liialt domineerida ja piiratud aeg ei lase neil ka tekkida. Kuidas aga jõuaks see võimalus kõigini, seda ma ei tea.

Kes need on, kes sinu anatoomia&füsioloogia kursusel osalevad?

P2AV.TK.318 » Foorumid » Rühmatöö kirjeldus » Illar ootab kommentaare
Vastus: Illar ootab kommentaare
Postitas: Illar Leuhin - pühapäev, 20 november 2011, 18:53

Aga ma ei tea ju neist midagi enamat, kui näen nende portreed (palusin lisada just nimelt näopildi) ning lühikirjeldust huvidest või koolist. On spordihuvilisi, on mitmeid, kes on oma plaane seadmas arstiks õppimisele... igatahes pean tunnistama, et ma ei ole neilt küsinud põhjust, miks nad üldse kursusega liitusid.

Kõnealune kursus toimub juba vist vähemalt viis aastat, kui isegi mitte rohkem. Varasematel aastatel saadeti mulle Teaduskoolist registreerunute tabel, isikukoodide, elukohtade, õpetajate nimedega ja puha. Nüüd ma ei tea nende tausta.

Ahjaa, igal aastal on osalenud ka venekeelseid lapsi. Peab mainima, et nende hulk aasta aastalt suureneb, nii et ma olen lausa kaalunud, kas mitte eraldi venekeelset kursust avada. Venelased on avalikes sõnavõttudes tunduvalt tagasihoidlikumad ega oska vabavastuselistele küsimustele arusaadavalt vastata. Viimase probleemi on seni lahendanud see, kui ma olen neil soovitanud vene keeles kirjutada.

Illar

Kommentaar