Kordamine 3
Vasta küsimustele!
- Millise ökosüsteemiga on tegu?
- Nimetada 5 biootilist ja 5 abiootilist ökoloogilist tegurit selles ökosüsteemis!
- Selgitada täpsemalt ühe valitud ökoloogilise teguri mõju selles ökosüsteemis elavatele organismidele!
- Moodustada toiduvõrgustik 10-st organismist selle ökosüsteemi kohta (osa mõelda ise juurde)!
- Joonistada 2 graafikut, mis iseloomustaks seda ökosüsteemi! (kasutada konkreetseid organisme!)
- Tuua näiteid selles ökosüsteemis valitsevate erinevate organismidevaheliste suhete kohta!
- Nimetada kõik troofilised tasemed selles ökosüsteemis koos organismide nimetustega!
- Milline on populatsioonide arv, arvukus ja tihedus selles ökosüsteemis? (S=3000 m2)
- Eeldades, et arusisalike populatsioon on kasvav – joonistada seda populatsiooni iseloomustav graafik ja kirjeldada selle populatsiooni mõju teistele populatsioonidele!
- Jaotada selles ökosüsteemis elavad organismid 3 rühma: produtsendid, konsumendid ja destruendid!
- Iseloomustada antud ökosüsteemi liigilist koosseisu ja liigirikkust!
Moodusta toiduvõrgustik järgmistest organismidest!
- jänes
- vihmauss
-
mutt
- rästas
- võilill
- liblika röövik
- tigu
-
rebane
- põldpüü
Vaata animatsioone!
Allikas: Ökoloogia. Mart Meriste. (CC BY-NC-SA 3.0)
- Energiaringe (3)
- Autotroofid päeval (4)
- Autotroofid öösel (5)
- Energia jaotumine ökosüsteemis (6)
- Ökoloogiline amplituud (8)
Allikas: Ökoloogia. Mart Meriste. (CC BY-NC-SA 3.0)
Vasta küsimustele!
Kontrolltöö
1. Kirjuta etteanetud ökosüsteemist lähtudes:
- Ökosüsteemi nimi
- 5 abiootilist ja 5 biootilist keskkonnategurit
(5p)
- 4 erinevat organismidevahelise suhte näidet
(nimeta organisme!) (4p)
- 2 orgamismi 1. troofiliselt tasemelt, 2
primaarset konsumenti ja 2 sekundaarset konsumenti (3p)
- Kaks graafikut, mis iseloomustavad ökoloogiliste
tegurite mõju konkreetsetele organismidele/liikidele (4p)
- 5st lülist koosnev toiduahel (2p)
- Mitu kg 3. astme tarbijaid saab selles
ökosüsteemis elada, kui 1. troofilise taseme biomass on 3500 kg (2p)
-
Inimtegevuse mõju 2 negatiivset ja 2 positiivset
aspekti (4p)
-
Millised globaalsed keskkonnaprobleemid (2) seda
ökosüsteemi võivad mõjutada ja kuidas ning mil moel saab antud probleeme
vältida (6p)
2. Kirjuta seostatud jutt kasutades järgmisi mõisteid:
kooslus, ökotoop, konkurents, populatsiooni tihedus, ökoloogiline tasakaal. (Punkti
annab iga mõiste korrekte kasutamine ja kahe mõiste seostamine järgnevates
lausetes)